VR Trackin kiistaan ei saatu ratkaisua sovittelussa

Palvelualojen työnantajat PALTA ja Sähköliiton ammattiosasto n:o 177 tapasivat tänään valtakunnansovittelijan toimistolla. Ratkaisua kiistaan ei kuitenkaan löytynyt, vaan ammattiosaston julistaman lakon VR Track Oy:ssä on tarkoitus alkaa huomenna perjantaina klo 7.00.

PALTA on pettynyt lakon alkamiseen ja ihmettelee suuresti Sähköliiton ammattiosasto n:o 177:n toimintaa asiassa.

– Ammattiosaston toimet ovat täysin vastuuttomia tilanteessa, jonka taustalla ovat puhtaat järjestöpoliittiset pyrkimykset. Asiaa on yritetty useaan otteeseen selvittää osapuolten kesken liittotasolla, mutta tästä välittämättä yksittäinen ammattiosasto on päättänyt työtaistelutoimista, joiden vaikutukset voivat pahimmillaan haitata tuntuvasti paitsi yhtiön toimintaa myös tavallisten junamatkustajien suunnitelmia, toteaa PALTA:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

-Toivomme, että ammattiosasto arvioisi asiaa vielä uudelleen ja peruisi pikaisesti huomiseksi suunnittelemansa lakon enempien vahinkojen välttämiseksi. Muussa tapauksessa vastuu tilanteesta on yksinomaan ammattiosastolla, Aarto jatkaa.

Ammattiosaston julistaman lakon taustalla on Sähköliiton vaatimus saada sopimusoikeudet rautatiealalle, jossa työehtosopimus on vakiintuneesti solmittu Palvelualojen työnantajat PALTA:n sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n välillä. Asiakokonaisuutta koskevia keskusteluja on käyty kevään aikana PALTA:n, JHL:n ja Sähköliiton välillä. Kaikkia osapuolia tyydyttävää ratkaisua kiistaan ei ole kuitenkaan löytynyt.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, puhelin 040 152 0073

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.