Palvelualojen työnantajat PALTA on tänään jättänyt uuden Sähköliiton ammattiosasto n:o 177:n jäseniä koskevan työsulkuilmoituksen valtakunnansovittelijan toimistoon. Uuden työsulun on tarkoitus alkaa välittömästi edellisen päätyttyä eli torstaina 11.9.2014 klo 7.00 ja kestää kuusi viikkoa päättyen torstaina 23.10.2014 klo 7.00.

Työsulkujen kestäessä ammattiosastosta on eronnut sankoin joukoin VR Track Oy:n palveluksessa työskenteleviä jäseniä. PALTA:n arvion mukaan osastoon kuuluu enää runsas 10 prosenttia alkuperäisestä määrästä.

Erollaan tavalliset jäsenet ovat selkeästi viestittäneet vastustavansa ammattiosaston hallituksen harjoittamaa toimintapolitiikkaa.

Tuomas Aarto, vTJ Palta

PALTA on jo aiemmin asettanut työsulkujen päättymisen ehdoksi sen, että tilanne yhtiössä rauhoittuu pysyvästi. Tähän pääseminen edellyttää sitä, että ammattiosasto luopuu tavoittelemasta rautatiealan nykyisen sopimusjärjestelmän murtamista ja ilmoittaa lopettavansa lakkojen tehtailemisen yhtiössä. Tähän päivään mennessä osasto ei ole kuitenkaan suostunut esitettyihin vaatimuksiin. Jäsenten joukkopako osastosta näyttää kuitenkin johtavan tilanteen rauhoittumiseen.

– Tänään julistetulla jatkotyösululla on tarkoitus vakiinnuttaa jo rauhoittumassa oleva tilanne pysyvästi, Aarto toteaa. Mikäli osaston hallitus ei itse kykene tekemään vaadittuja päätöksiä, saavutetaan edellä mainittu tavoite myös siten, ettei osasto enää vähäisen jäsenmääränsä vuoksi kykene hankaloittamaan yhtiön toimintaa ja aiheuttamaan sille vahinkoa, Aarto jatkaa.

Uusi työsulkuilmoitus liittyy Sähköliiton ammattiosasto n:o 177:n käynnistämään ja jo pitkään vireillä olleeseen järjestöpoliittiseen riitaan PALTA:n jäsenyrityksessä VR Track Oy:ssä. Ammattiosasto on vaatinut Sähköliitolle omaa työehtosopimusta siitä huolimatta, että rautatiealan työehtosopimus on vakiintuneesti solmittu PALTA:n ja sähköasentajien selkeää enemmistöä edustavan Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n välillä.

Ensimmäinen työsulkujakso alkoi 31.7. ja toinen 21.8. Tänään ilmoitetun kolmannen työsulun on tarkoitus alkaa 11.9. ja kestää 23.10. saakka. Tehtyjen poikkeusjärjestelyjen seurauksena työsulut eivät ole haitanneet junaliikennettä.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto
puhelin 040 1520073