VRn konduktöörien lakko Turussa oli laiton

Työtuomioistuin tuomitsi Raideammattilaisten Varsinais-Suomen osasto 201 JHL ry:n hyvityssakkoihin työrauhavelvollisuuden rikkomisesta. Lakko oli laiton, koska alalla oli tuolloin voimassa työehtosopimus Palvelualojen työnantajat PALTAn kanssa.

Konduktöörit olivat lakossa 3.2.2015 Turussa. Lakko aiheutti henkilöliikenteelle haittaa, sillä Turusta Helsinkiin ja Tampereen suuntaan liikennöiviä junia jouduttiin perumaan pahimpaan työmatka-aikaan.

Ammattiosasto osoitti toimenpiteellä mieltään VR-Yhtymä Oy:n Turun varikon lopettamispäätöstä ja töiden uudelleen järjestelyjä vastaan. VR-Yhtymä Oy oli ilmoittanut varikon lopettamisesta yhteistoimintaneuvottelun jälkeen 27.1.2015.

Raideammattilaisten Varsinais-Suomen osasto 201 JHL ry järjesti  Turussa kaksi laitonta työtaistelua.

Konduktöörien työtaistelun johdosta ammattiosaston on maksettava PALTAlle yhteensä 1 500 euron suuruiset hyvityssakot ja korvattava PALTAn oikeudenkäyntikulut.

Työtuomioistuin antoi asiaa koskevan tuomionsa 26.3.2015. Tuomio on luettavissa työtuomioistuimen nettisivuilla.

Asiantuntija Janne Laitinen, 040 779 8924

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.