VR:n Kouvolan ja Kuusankosken lakot laittomia

VR:n Kouvolan ja Kuusankosken ratapihan työntekijät marssivat tänään ulos työpaikoiltaan. Lakko alkoi klo 14 ja sen on ilmoitettu päättyvän keskiviikkoaamuna klo 6.00. Palta tuomitsee työntekijöiden laittoman lakon.

– On hyvin valitettavaa että Kouvolassa ja Kuusankoskella lakkoillaan. Kyse on laittomasta lakosta, josta aiheutuu tavaraliikenteen häiriöiden myötä vahinkoa VR:lle ja sen asiakkaille, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

– Työehtosopimuksen voimassa ollessa tällainen ei pitäisi olla mahdollista. Vaadimme, että työntekijät palaavat töihinsä viipymättä, Aarto jatkaa.

Lakkoilijat kuuluvat Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto JHL:ään.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.