VR:n ratapihatyöntekijöiden lakko oli laiton

VR:n Logistiikkadivisioonan Kotkan työntekijät marssivat tiistaina ulos työpaikaltaan paikallisten erimielisyyksien vuoksi. Palta pitää eilistä lakkoa laittomana ja pahoittelee sen aiheuttamia haittoja.

VR:n Logistiikkadivisioonan Kotkan työntekijöiden lakko alkoi tiistaina klo 14 ja päättyi samana iltana klo 22. Lakko koski koko Kotkan palveluyksikön aluetta, joka käsittää Kotkan ja Haminan ratapihat. Kahdeksan tuntia kestänyt mielenilmaus ehti aiheuttaa vakavia haittoja VR:n tavaraliikenteelle.

– Tällaiset laittomat mielenilmaukset ovat haitaksi sekä VR:lle että sen työntekijöille. Paikalliset erimielisyydet tulisi ratkaista muilla keinoin, kuten erikseen sovitussa erimielisyysmenettelyssä, Paltan johtava asiantuntija Janne Laitinen sanoo.

johtava asiantuntija Janne Laitinen, Palta, p. 040 779 8924

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.