VRn Turun varikon lakko oli laiton

Työtuomioistuin tuomitsi Raideammattilaisten Varsinais-Suomen osasto 201 JHL ry:n hyvityssakkoihin työrauhavelvollisuuden rikkomisesta. Tammi- ja helmikuun vaihteessa pidetty lakko oli laiton, koska alalla oli tuolloin voimassa työehtosopimus Palvelualojen työnantajat PALTAn kanssa.

VR-Yhtymä Oy:n Turun varikon asentajat ja vaihtotyöntekijät olivat lakossa 27.1.-2.2.2015 Turussa. Lakko johti useiden junavuorojen myöhästymisiin. Ammattiosasto osoitti toimenpiteellä mieltään VR-Yhtymä Oy:n Turun varikon lopettamispäätöstä ja töiden uudelleen järjestelyjä vastaan.

VR-Yhtymä Oy oli ilmoittanut varikon lopettamisesta yhteistoimintaneuvottelun jälkeen 27.1.2015.

Raideammattilaisten Varsinais-Suomen osasto 201 JHL ry järjesti Turussa kaksi laitonta työtaistelua.

Turun varikon työtaistelun johdosta ammattiosaston on maksettava PALTAlle yhteensä 3 000 euron suuruiset hyvityssakot ja korvattava PALTAn oikeudenkäyntikulut.

Työtuomioistuin antoi asiaa koskevan tuomionsa 26.3.2015. Tuomio on luettavissa työtuomioistuimen nettisivuilla.

Asiantuntija Mikko Raassina, 050 514 0903

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.