Palvelualojen Työnantajat PALTA pitää yhteiskuntasopimuksen kaatumista suurena takaiskuna. Sopimuksen kaatuminen korostaa entisestään tarvittavien rakenteellisten uudistusten välttämättömyyttä.

– Yhteiskuntasopimuksen tavoite 5 prosentin yksikkötyökustannusten laskusta ja 72 prosentin työllisyysasteesta eivät ole hävinneet mihinkään. Sopimuksen kaatuminen oli ikävä takaisku, sillä Suomessa pitäisi tehdä nopeasti suuria ratkaisuja kilpailukykymme parantamiseksi. Hallituksen asettamista tavoitteista ei pidä antaa periksi, takamatka kilpailuasetelmassa on kurottava kiinni, Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n toimitusjohtaja Riitta Varpe toteaa.

Sipilän hallitusohjelmassa löytyy toimeksi pantavia kirjauksia rekrytointikynnyksen madaltamiseksi. PALTA odottaa erityisesti joustavuutta työehtoihin ja työlainsäädäntöön sekä paikallisen sopimisen edistymistä. Julkisesti rahoitetut palvelut on avattava kilpailulle ja palveluyrityksiin kohdistuvaa sääntelyä on purettava.

– Politiikassa tulee huomioida myös palvelujen toimintaedellytykset. Kotimarkkinapalvelut työllistävät ja palveluviennissä on potentiaalia. Suomen palvelusektori kasvaa noin 4 prosentin vuosivauhdilla samaan aikaan, kun kansainvälinen palvelukaupan kasvu on noin 15 prosenttia. Meidän pitää löytää uusia kasvun lähteitä palveluinnovaatioista ja -konsepteista, jotka ovat myös kansainvälistettävissä, Varpe sanoo.

Palvelualojen työnantajat PALTA on neuvotteluosapuoli 150 työehtosopimuksessa ja sen työmarkkinatoiminnan piirissä on 190 000 palkansaajaa.

– Työn murros on jo tapahtunut. Arvoketjut pilkkoutuvat ja digitalisaation myötä työt tehdään siellä missä se on edullisinta. Tämä edellyttää myös työmarkkinoiden toimintatapojen  ja -kulttuurin uudistamista, jatkaa Varpe.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Riitta Varpe, puh: 040 534 5353