Teleoperaattori DNA:lla jopa 95 % henkilöstöstä työskentelee toistaiseksi etätöissä koronatilanteen vuoksi. Yrityksen etätyökulttuuri oli vahva jo ennen poikkeusoloja, ja toimistolle palaamisessa ei tulla pitämään kiirettä.

– Olemme havainneet, että etätöitä voivat tehdä lähes kaikki, kunhan työ ei luonteensa puolesta vaadi läsnäoloa. Tällaisia ovat myymälätyöt ja esimerkiksi osa verkon hallintakeskuksen töistä. Näihinkin olemme kuitenkin lisänneet joustoja jo ennen koronaa, nyt entistäkin enemmän, DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen kertoo.

DNA:n asiakaspalvelussa on tehty etätöitä jo vuosia, joten etätyötilanne ei ole ollut täysin poikkeuksellinen. Silti esimerkiksi etänä tehtävässä esimiestyössä on ollut oppimisen paikka – etenkin, kun tarve esimiehen tuelle kasvoi poikkeusoloissa entistäkin suuremmaksi.

Yhtäkään DNA:n toimistoa ei kriisikevään aikana suljettu kokonaan, mutta isoimpiin tiloihin on tehty käyttörajoituksia, jotta käytössä olevia rajattuja alueita on helpompi tehosiivota. Toimistotiloissa pidetään myös aktiivisesti huolta turvaväleistä.

Koronatilanteen vuoksi yhteydenottojen määrä asiakaspalveluun kasvoi merkittävästi. Töitä on tehty paljon, jotta ruuhkat helpottuvat ja tärkeä työ saadaan hoidettua myös poikkeusoloissa. Palveluneuvonnan osaajia on rekrytoitu ja koulutettu pika-aikataululla lisää, ja henkilöstön työtehtäviä on priorisoitu rajusti. Yksi isoimmista yksittäisistä toimista on DNA Kaupan myyjien siirtäminen asiakaspalvelun tueksi. Ratkaisu tuntui luonnolliselta, kun myymälöiden kävijämäärät vähenivät. Näin myös DNA Kaupan myyjistä iso osa saatiin siirrettyä etätöiden piiriin.

Koska aivan kaikki eivät asiakaspalvelussakaan ole voineet tai halunneet siirtyä etätöihin, on DNA:lla huolehdittu myös toimistolla tehtävän työn turvallisuudesta. Yhtäkään DNA:n toimistoa ei kriisikevään aikana suljettu kokonaan, mutta isoimpiin tiloihin on tehty käyttörajoituksia, jotta käytössä olevia rajattuja alueita on helpompi tehosiivota. Toimistotiloissa pidetään myös aktiivisesti huolta turvaväleistä.

Toimistolle palataan turvallisuus edellä

– Kun toimistoihin lopulta laajemmin palataan, se tullaan tekemään mahdollisimman turvallisesti. Kaikki eivät voi palata kerralla, eikä palaamisen kanssa pidetä kiirettä. Kokonaisuus suunnitellaan tarkasti asiantuntijoiden avustuksella, ja tärkein prioriteetti on henkilöstön turvallisuus, kommentoi DNA:n hallinto ja turvallisuus -osaston johtaja Vesa Vuoti.

Onkin todennäköistä, että kriisin jälkeen menee pitkään, ennen kuin toimistotilojen käyttöaste nousee aiemmalle tasolleen – jos nousee. Vuoti arvioi, että etätöiden määrä tulee jäämään merkittävästi aiempaa korkeammalle tasolle akuutin kriisin päätyttyäkin niissä yrityksissä, joissa se on mahdollista. Tämä johtuu siitä, että kriisin myötä etätyön on havaittu olevan toimiva työskentelytapa myös aiemmin etätöitä vältelleissä yrityksissä. Myös henkilöstöjohtaja Rissanen arvioi, ettei vanhaan enää palata.

Koronaviruskriisi muuttaa yritysten käytäntöjä pysyvästi. DNA:lla olemme valmistautuneet tähän aloittamalla uuden kehitysvaiheen, joka kulkee nimellä mutkaton työ 2.0. Ajatuksena on jatkuva oppiminen.

– Koronaviruskriisi muuttaa yritysten käytäntöjä pysyvästi. DNA:lla olemme valmistautuneet tähän aloittamalla uuden kehitysvaiheen, joka kulkee nimellä mutkaton työ 2.0. Ajatuksena on jatkuva oppiminen, Rissanen kertoo.

Mutkaton työ tarkoittaa DNA:lla ajasta ja paikasta riippumatonta työmallia. 2.0-vaiheen pohja-ajatus taas tuntuu lähes itsestään selvältä jatkumolta: kun työelämä muuttuu, ihmisten tulee kehittyä mukana. Tässä työnantaja asettuu tärkeään rooliin auttajana, tukijana ja mahdollistajana. Mutta tarkoittaako pysyvä muutos sitä, että jatkossa näemme toisiamme vain virtuaalisesti? Ei tarkoita, Rissanen sanoo.

– DNA:lla uskotaan, että koronan jälkeenkin yksi pysyy: ihmisen fyysisten kohtaamisten tarve tulee säilymään.

Myös DNA Kaupoissa huolehditaan turvallisuudesta

Vaikka DNA Kaupan myymälöiden työntekijöistä iso osa on siirtynyt etätöihin, moni työskentelee yhä myymälätiloissakin. Myös heidän turvallisuudestaan on pidetty tarkasti huolta.

      • Toistaiseksi käytössä on ainoastaan korttimaksu.
      • Esittelylaitteet on otettu pois käytöstä, ja laitteita esitellään asiakkaan pyynnöstä.
      • Jokainen testilaite puhdistetaan huolellisesti ennen ja jälkeen käsittelyn.
      • Maksupäätteet ja allekirjoitustabletit puhdistetaan jokaisen käytön jälkeen.
      • Vuoronumerolaitteet ja kahvipisteet on suljettu.
      • Henkilökuntamme on ohjeistettu huolehtimaan omasta hygieniastaan erityisen tarkasti.
      • Olemme lisäksi hankkineet myymälöihimme UV-desinfiointilaitteet, jonka avulla puhdistamme asiakaslaitteet, jotta niiden käsittely on täysin turvallista.
      • Toivomme asiakkaiden jonottavan kauppakeskuksissa sijaitseviin DNA Kauppoihin myymälän ulkopuolella.
      • DNA Kaupan varotoimenpiteistä on informoitu asiakkaita myymälöissä esillä olevilla tiedotteilla.