BlogiPetri Laitinen

2.6.2025

Oi maamme Suomi, tuo kansainvälisen liikenteen ja logistiikan pussinperä

– Yritysten toiveet Liikenne 12 -suunnitelmaan saavutettavuutemme parantamiseksi

Petri Laitinen

Parlamentaarisesti yhteistyössä laadittavan 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys on parasta aikaa viimeisteltävänä liikenne- ja viestintäministeriössä. Päivitystyössä tulee sopia konkreettisista toimenpiteistä Suomen kansainvälisen saavutettavuuden edistämiseksi. Palta ja Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto peräänkuuluttavat päättäjiltä selkeätä suunnitelmaa maamme läntisten liikenneyhteyksien edistämiseksi. Yhteisesti hyväksytty suunnitelma on välttämätön, jos Suomi haluaa maksimoida mahdollisuutensa saada infrahankkeilleen EU-rahoitusta.

Kun Venäjä aloitti keväällä 2022 hyökkäyssodan Ukrainaa kohtaan, maamme kansainvälinen saavutettavuus heikkeni dramaattisesti. Ennen sotaa Suomea pystyi syrjäisestä sijainnistamme huolimatta esittelemään liikenteellisenä ja logistisena porttina lännen ja idän välillä. Helsinki-Vantaa lentokenttä sijaitsi maantieteellisesti ihanteellisessa kohdassa Euroopan ja Aasian välillä. Satamamme toimivat idän ja lännen transitioliikenteessä ja Suomesta oli suora konttijunayhteys Aasiaan, jossa pystyttiin hyödyntämään maamme lähes samaa raideleveyttä Venäjän kanssa.

Kun Venäjä aloitti keväällä 2022 hyökkäyssodan Ukrainaa kohtaan, maamme kansainvälinen saavutettavuus heikkeni dramaattisesti.

Nyt tilanne on täysin toinen. Suomen ja Venäjän välinen raja on lähes kokonaan kiinni, eikä eurooppalaisilla lentoyhtiöillä ole asiaa Venäjän ilmatilaan. Nyt maamme on todellinen liikenteellinen ja logistinen pussinperä kansainvälisen saavutettavuuden näkökulmasta, mikä on iso kilpailuhaitta maallemme.

Miksi Suomen kansainvälisen saavutettavuuden kehittäminen on nostettava politiikan ykkösagendalle

On helppo löytää useita hyviä syitä miksi Suomen kansainvälisen saavutettavuuden parantamisen tulisi kiinnostaa koko pääministeri Petteri Orpon hallitusta, vaikka moni saavutettavuuden parantamiseen liittyvä toimi kuuluukin erityisesti liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen tontille.

Toimintavarmat ja tehokkaat kansainväliset liikenneyhteydet ovat Suomen talouskasvun elinehto, sillä Suomi on täysin riippuvainen viennistä ja vienti on riippuvainen tuonnista. Maamme kansainvälisten liikenneyhteyksien resilienssiä on parannettava, sillä tällä hetkellä peräti 97 % maamme tavaraliikenteen volyymeistä kulkee meritse. Jos meriliikenne Itämerellä häiriöityy syystä tai toisesta, on sillä vakavia vaikutuksia Suomen talouteen ja ihmisten jokapäiväiseen elämiseen.

Tällä hetkellä peräti 97 % maamme tavaraliikenteen volyymeistä kulkee meritse.

Hyvä kansainvälinen saavutettavuus edistää maamme kilpailukykyä, sillä se mahdollistaa nykyisen teollisuuden ja matkailun menestyksen ja kasvun sekä uusien investointien houkuttelun Suomeen. Menestyvän suomalaisen elinkeinoelämän maksamille verotuloilla ja palkoilla ylläpidetään Suomen taloutta.

Hyvät kansainväliset länsiliikenneyhteydet ovat myös sotilaallisen turvallisuuden kannalta tärkeitä. Suomella ja EU:lla on yhteinen tahto kytkeä Suomi vahvemmin länteen logistisesti, jotta tiukan paikan tullessa sotilaallisen avun ja kaluston liikuttelu on sujuvaa.

Keskeisimmät toimenpiteet Suomen kansainvälisen saavutettavuuden parantamiseksi liikenteessä

Palvelualojen työantajat Palta, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Rakennusteollisuus sekä Destia julkaisivat helmikuussa 2025 yhteisen raportin, jossa yrityshaastattelujen kautta luotiin elinkeinoelämän toimijoiden yhteinen näkemys keskeisimmistä Suomen kansainvälistä saavutettavuutta eri liikennemuodoissa parantavista toimenpiteistä, joita on edistettävä vahvasti jo tämän hallituskauden aikana.

  • Turvataan meriliikenne Itämerellä  ja edistetään kestävien meriliikenteen polttoaineiden saatavuutta ja käyttöä Suomessa. Kohdennetaan meriliikenteeltä kerättyjä päästökauppatuloja kestävien polttoaineiden hintaeron pienentämiseen verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen.
  • Parannetaan lentoliikenteen toimintaedellytyksiä vahvistaen näin Suomen investointi- ja matkailuvetovoimaa. Vauhditetaan kestävien lentopolttoaineiden tuotantoa ja jakelua Suomessa. Kohdennetaan lentoliikenteeltä kerättyjä päästökauppatuloja kestävien polttoaineiden hintaeron pienentämiseen verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen.
  • Kytketään Suomi nopeasti eurooppalaiseen rautatieverkkoon Perämeren kaaren kautta. Ulotetaan EU-raideleveys aluksi Haaparannasta Oulun hubiin, Raaheen ja Rovaniemelle. Sen jälkeen tulee tarkastella eurooppalaisen raideleveyden laajentamista muulle rataverkolle, kuten pääradalle, sekä Tallinnan ja Tukholman suuntiin.
  • Laaditaan selvitys kiinteästä liikenneyhteydestä Itämeren ylitse. Selvityksessä pureuduttava kolmeen kiinteän yhteyden vaihtoehtoon: Helsinki–Tallinna, Turku–Tukholma ja Vaasa–Uumaja. Erityistä mielenkiintoa kohdistuu Tukholman-yhteyteen, jota ei ole tähän mennessä juurikaan analysoitu.

Raportin julkistuksessa median huomio kiinnittyi uutisoinnissa pitkälti yhteen asiaan; Turku-Tukholma silta & tunneli -hankkeeseen. Selvitettävät kiinteät yhteydet Itämeren yli olisivat kaikki useita miljardeja vaativia hankkeita, joita tuskin aivan lähiaikoina ryhdytään rakentamaan. EU-komission liikenneyksikön johdosta on kuitenkin todettu, että Suomella on hyvä olla selvä pitkän tähtäimen visio kansainvälisten liikenneyhteyksiensä kehittämisessä ja että visioon on aivan perustelluista syistä syytä sisällyttää kiinteä yhteys yli Itämeren.

Suomella on hyvä olla selvä pitkän tähtäimen visio kansainvälisten liikenneyhteyksiensä kehittämisessä ja että visioon on aivan perustelluista syistä syytä sisällyttää kiinteä yhteys yli Itämeren.

Raideliikenteen osalta hallitus on huhtikuun kehysriihessään tehnyt elinkeinoelämän iloksi päätöksen Rail Nordican eli Pohjolan radan suunnittelusta, jossa suunnitellaan eurooppalaisen raideleveyden ulottaminen Ruotsista Suomeen vaiheittain ensin Kemiin ja sieltä sitten Ouluun. Eli raideliikenteen osalta hyvää etenemistä tapahtuu jo.

Suomen kansainvälisen lento- ja meriliikenteen osalta yhteisenä toiveena hallitukselle on liikennemuodolta kerättävien ja EU:lta valtiolle tuloutettavien päästökauppatulojen kohdistamisen kyseisen liikennemuodon puhtaan siirtymän edistämiseen ja  kestävien polttoaineiden hintaeron pienentämiseen verrattuna fossiiliseen polttoaineeseen. Vaikka verotulojen tai veronluonteisten maksujen yleiskatteellisuus onkin valtion talouden hoidossa yleisesti sovellettu periaate, ei se kuitenkaan estä hallitusta tekemästä rahallisia panostuksia meri- ja lentoliikenteen puhtaaseen siirtymään.

Liikenne 12 -suunnitelmassa panostettava Suomen kansainvälisten liikenneyhteyksien kehittämistoimiin

Parlamentaarisesti yhteistyössä laadittavan 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys on parasta aikaa viimeisteltävänä liikenne- ja viestintäministeriössä. Valmis Liikenne 12 -suunnitelma vuosille 2026-2037 on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2025.

Liikenne 12 -suunnitelmaluonnoksessa on hyviä kirjauksia asiasta, mutta parannettavaa vielä löytyy. Esimerkiksi tarvittaisiin vielä kirjaus liikenteen päästökauppatulojen kohdistamisesta takaisin liikenteeseen sekä laajempi analyysi kiinteiden liikenneyhteyksien vaihtoehdoista Itämeren ylitse tulevaisuudessa. Suomessa tarvitaan Pohjoismaiden ja Baltian maiden kanssa koordinoitu näkemys maamme läntisten liikenneyhteyksien edistämiseksi.

Liikenne 12 päivitystyö antaa oivan paikan Suomen liikennepäättäjille ja puolueille sopia toimenpiteistä Suomen kansainvälisen saavutettavuuden edistämiseksi. Hyvä suunnitelma on välttämätön, jos Suomi haluaa maksimoida mahdollisuutensa saada hankkeille EU-rahoitusta.

Tutustu kirjoittajaan

Petri Laitinen

Liikenne- ja logistiikkajohtaja, Liikenne ja logistiikka

Elinkeinopolitiikka

Petri Laitinen työskentelee Paltassa liikenne- ja logistiikkajohtajana. Petri on lisäksi Paltan jäsenyhdistyksen Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton toimitusjohtaja ja jakaa aikansa näiden kahden tehtävän välillä. Petrin toimenkuvaan kuuluvat laajasti kaikki liikenteeseen ja logistiikkaan liittyvät asiat. Hän toimii myös Paltan jäsenistä koostuvan liikenne- ja logistiikkatyöryhmän yhteyshenkilönä. Lisäksi Petri osallistuu huolinta-alan työehtosopimustoimintaan toimialan tessejä neuvoteltaessa.