Palvelualojen työnantajat Palta ja Ilmailualan Unioni IAU ovat tällä viikolla jatkaneet sovittelijan johdolla tiiviisti lentoliikenteen palveluja koskevan työriidan käsittelyä. Eilen tiistaina IAU ilmoitti uusista neljän tunnin lakoista 16.,18., 21. ja 23.7. Sovittelu jatkuu torstaina. IAU on ilmoittanut lakoista myös ensi ja seuraavalle viikolle, 2., 4. ja 7.7.
Lakot koskevat työehtosopimuksen soveltamisalalla työskenteleviä useassa alan yrityksessä, joista suurin on Finnair. Toteutuessaan lakoista aiheutuu merkittävää haittaa lentoliikenteelle ja matkatavaroiden käsittelyyn. Finnair on tähän mennessä joutunut perumaan IAU:n toimien takia noin 1000 lentoa ja peruutukset ovat vaikuttaneet noin 80 000 matkustajaan. Lisäksi tuhansille matkustajille on aiheutunut haittaa laukkujen viivästymisten ja ruokapalveluiden puutteiden vuoksi.
Tällä hetkellä IAU:lla ei ole nähtävillä todellista pyrkimystä päästä sovintoon työriidassa, arvioi Paltan työmarkkinajohtaja Minna Ääri.
– IAU jatkaa täysin vastuuttomasti toimiaan suomalaisten kesälomien pilaamiseksi seurauksista välittämättä. Neuvotteluiden kuluessa on selkeästi käynyt ilmi, että tällä hetkellä IAU:n tavoitteena ei ole ratkoa työriitaa, vaan maksimoida sopimusalan suurimmalle yhtiölle, Finnairille aiheutuvat taloudelliset vahingot, sanoo Minna Ääri.
Lakkotoimillaan IAU on Äärin mukaan ajanut kiistan tilanteeseen, jossa kaikki osapuolet kärsivät seurauksista: lakkojen kohteena olevat yhtiöt, kotimaiset ja ulkomaiset matkustajat – ja myös IAU:n jäsenet.
– Kyseessä on IAU:n ajojahti kansallista lentoyhtiötä kohtaan, jossa lopulta maksajiksi joutuvat myös liiton omat jäsenet. Lakkoilevat IAU:n jäsenet päätyvät itse vahinkojen kohteeksi, kun tuloja ei ole ja tulevat palkankorotukset lykkääntyvät koko ajan pidemmälle, Ääri huomauttaa.
Lähi-idän tilanne vaikeuttaa lentoliikennettä entisestään
Kiistan ytimessä ovat alalla koronavuosina tehdyt säästöt, joilla IAU nyt perustelee tavoitettaan saada alalle muita palkansaajia korkeammat palkankorotukset.
Minna Ääri muistuttaa, että koronavuosina myös monella muulla alalla tehtiin säästöjä työpaikkojen säilyttämiseksi. IAU:n kanssa sovittiin tuolloin yhteisellä päätöksellä, että koronavuosien säästöjen takia tekemättä jääneitä korotuksia ei tulla myöhempinä vuosina kompensoimaan.
– Kaikki muut ammattiliitot IAU:ta lukuun ottamatta ovat tällä sopimuskierroksella yleisen linjan mukaisessa raamissa. Noin 8 prosentin palkankorotukset sopimuskaudelle on jo sovittu noin miljoonalle suomalaiselle palkansaajalle, ja niiden on käytävä myös IAU:lle, Ääri painottaa.
Työnantajapuoli on tällä hetkellä valmis yleisen linjan mukaisiin korotuksiin siitä huolimatta, että toimintaympäristössä on voimassa olevan Venäjän ylilentokiellon lisäksi uusiakin haasteita, viimeksi Lähi-idän kriisiytyneen tilanteen takia.
– Olemme tehneet kaikkemme, jotta yhteinen ratkaisu saataisiin aikaan ja IAU:n ilmoittamat lakot peruttua. Myös valtakunnansovittelija totesi alkuviikosta sivuillaan sovittelun asetelmat erittäin hankaliksi; vuoden alussa voimaan tullut lainsäädäntö tarkoittaa käytännössä sitä, että sovittelussa ei ole mahdollista tehdä yleisen palkankorotustason ylittäviä sopimusratkaisuja. Mikään määrä lakkoja ei tätä tosiasiaa muuta, Ääri painottaa.
Lentoliikenteen palveluiden työehtosopimusneuvotteluita on käyty tammikuusta saakka.
Lisätiedot:
Työmarkkinajohtaja Minna Ääri, 040 559 0833, minna.aari@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta