Digitalisaatio tuo turvaa ja tehokkuutta merelläkin, kun merenkulun turvalaitteiden kaukovalvonta ja -hallinta yleistyvät ja väylien liikennettä ohjaavia poijuja varustetaan älyominaisuuksin. Tärkeitä kriteerejä merenkulun turvalaitteita suunniteltaessa ovat myös ekologisuus, elinkaariajattelu ja kiertotalous. Arctian tytäryhtiö Meritaito Oy:ssä älykkäiden, uusien innovaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa ollaan jo pitkällä.

– Suomessa väylillä on yhteensä yli 30 000 turvalaitetta, joista kelluvia poijuja ja viittoja on yli 20 000 kappaletta. Kaukovalvontajärjestelmän piirissä on nyt noin 1600 valaistua ja valaisematonta turvalaitetta, yrityksen operatiivisen IT:n johtaja Tero Tuominen kertoo.

Kaukovalvonnasta saatavat hyödyt ovat merkittäviä: sen avulla kyetään toisaalta nopeasti reagoimaan äkillisiin vikoihin, mutta myös ennakoimaan laitteiden vikaantumista. Tyypillisiä vikoja ovat Tuomisen mukaan poijun siirtyminen tai irtoaminen, jolloin poijun sijainti pystytään kaukovalvonnan avulla paikallistamaan, tai valaistuslaitteiseen tuleva valovika, joka havaitaan heti vikaantumishetkellä.

– Reaaliaikainen tilannetieto lisää paitsi turvallisuutta, myös huoltojen ennakoitavuutta ja sitä kautta myös kustannustehokkuutta, Tuominen korostaa.

Turvalaitteen statustiedoissa nähdään mm. turvalaitteen sijainti, pariston jännite sekä milloin turvalaite mennyt päivä- ja yötilaan ja milloin valo syttynyt ja sammunut.

Kaukovalvonnasta askel eteenpäin on turvalaitteiden kaukohallittavuus. Tässäkin yhtiö kehittää jatkuvasti ratkaisuja. Tällä hetkellä SeaDatics-kaukohallintajärjestelmän piirissä on Suomessa kaksi väylää, Färjsundin ja Rauman eteläinen väylä. Luotsit voivat puhelimella kirjautua järjestelmään, ja tarvittaessa esimerkiksi nostaa laitteen valotehoa sääolosuhteiden muuttuessa. Kätevä toiminto on saanut luotseilta kehuja ja sitä käytetään paljon.

– Valvova viranomainen Traficom edellyttää, että viittojen sijainti tarkistetaan joka kevät. Tällä hetkellä kaukovalvontajärjestelmäämme on liitetty vajaat 400 valaisematonta viittaa, joiden sijainti on tarkistettavissa järjestelmässä. Jos näitä pitäisi lähteä paikan päälle tarkistamaan, se veisi noin viikon ja ainakin 8000 litraa polttoainetta. Siitä kertyy jo tälläkin määrällä iso ympäristövaikutus hiilijalanjäljen pienentyessä. Lisäksi tiedämme, että viitta ohjaa liikennettä täsmälleen sille tarkoitetulla paikalla, mikä lisää merenkulun turvallisuutta, Tero Tuominen perustelee.

Päästöt kuriin älynuuskijoiden avulla

Meritaidon tuotekehitys on aktiivista ja poijuja voidaan varustaa jo monilla älykkäillä ominaisuuksilla. Älypoijut voivat tuottaa tietoa esimerkiksi veden laatuun vaikuttavista tekijöistä tai ohiajavan aluksen päästöistä. Tällaisille tuotteille on paljon kiinnostusta ja kysyntää myös kansainvälisesti.

Kiinnostava käynnissä oleva hanke on ilmanlaatua tarkkaileva Sniffer-poiju, jota Meritaito on kehittänyt yhdessä Kine Robot Solutions Oy:n kanssa. Poijun avulla pystytään mm. seuraamaan, kuinka alukset noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n linjaamia SO2-päästörajoituksia.

– Käynnistimme juuri toukokuun lopussa syksyyn saakka kestävän pilotoinnin Turun ja Naantalin saaristossa, jossa Sniffer-poiju tarkkailee alusten päästöjä. Poiju analysoi päivittäin kymmenien ohittavien alusten päästöt ilmasta, ja tuottaa arvokasta dataa kehitystyöhön, myyntipäällikkö Seppo Virtanen kertoo.

Sniffer-poijun tuotekehitys ja pilotointijaksot ovat osa EU-tuettua Intelligent Sea -projektia, kuten myös ladattavan poijupariston kehittäminen sekä aurinkoenergian hyödyntäminen poijuissa.

Kestävä ja kierrätettävä materiaali ei kuormita ympäristöä

Meritaidon poijut valmistetaan sään- ja jäänkestävästä polyeteenimuovista. Materiaali on pitkäikäinen eikä vaadi huoltoa, toisin kuin teräspoijut. Kokemukset suurista muovipoijuista ovat myös osoittaneet, että muovipoijut kuluttavat ankkurointikettinkiä huomattavasti teräspoijuja vähemmän. Kun merellä huoltoon käytettävä aika vähenee, vähenevät myös alus- ja miehistökustannukset sekä huoltoaluksen pakokaasupäästöt. Väylävirasto onkin päätynyt muuttamaan vanhoja teräksisiä poijuja muovisiin vuosittain, joten niiden määrä kasvaa tasaisesti.

– Muovipoijuja on valmistettu ja käytetty Suomessa jo yli 40 vuotta. Eivät ne ihan ikuisia ole, mutta hyvin kestäviä. Valmistustekniikkamme mahdollistaa sen, että poijujen materiaalit voidaan purettaessa erotella ja uusiokäyttää asianmukaisella tavalla, Virtanen sanoo.

Poijut valmistetaan omalla tehtaalla Joensuussa. Vuosittain tehtaalta lähtee noin 1200 poijua ja viittaa.

– Oma ketterä suunnittelutuotanto ja mahdollisuus toteuttaa asiakkaalle räätälöityjä ratkaisuja pienissäkin tuotantosarjoissa on meille merkittävä kilpailuvaltti. Vaativat asiakkaat ovat hyviä, on pakko kehittää ja kehittyä koko ajan, Virtanen toteaa.

Tuoteratkaisujen lisäksi asiakkaille on tarjolla myös kattava InSea-palvelusopimuspaketti, johon voidaan sisällyttää merenkulun turvalaitteiden uusimisen lisäksi laitteiden ylläpito, säännölliset mittaus- ja tutkimuspalvelut, laitureiden vedenalaisten rakenteiden kuntokartoitukset, kunnossapitosuunnitelmat sekä muut väylän kunnossapitopalvelut. InSea-palvelusopimus on täysin räätälöitävissä asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja palvelukokonaisuutta myös kehitetään jatkuvasti.

Meritaito Oy on osa Arctia-konsernia. Arctia turvaa Suomen meriliikenteen kulun Itämeren jäätalven olosuhteissa, varmistaa toimivat vesiliikenneyhteydet ja tarjoaa ratkaisut turvalliseen sekä tehokkaaseen merenkulkuun haastavissa olosuhteissa merellä ympäri maailman. Palveluihin kuuluvat jäänmurron, väylänpidon ja merenmittauksen lisäksi mm. putken- ja kaapelinlasku, hinaustehtävät, tuki vedenalaisten rakenteiden asennus- ja huoltotöissä, öljyntorjunta, vesirakentaminen sekä muoviputkiviittojen ja poijujen valmistaminen.

Pysy ajan tasalla kiinnostavista yritystarinoista sekä palvelualoja ja työmarkkinoita koskevista aiheista, seuraa meitä sosiaalisen median kanavissamme TwitterissäLinkedInissä, Instagramissa ja Facebookissa sekä liity neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeen tilaajaksi