Liian moni asia tehdään edelleen hitaasti ja manuaalisesti, vaikka saman asian voisi hoitaa automatisoituna sekunneissa, sanoo Asiakastiedon toimitusjohtaja Jukka Ruuska. Datan tehokas hyödyntäminen on mahdollistanut Asiakastiedolle muun muassa kaikki Suomen yritykset kattavan vastuullisuustietopankin luomisen.

– Kaiken toimintamme perusta on auttaa asiakkaita tekemään parempia päätöksiä, Asiakastiedon toimitusjohtaja Jukka Ruuska kiteyttää.

Asiakastieto tunnetaan muun muassa luottotietopalveluistaan. Lisäksi yhtiö toimittaa asiakkailleen yritystietoja ja -ennusteita, joita hyödynnetään niin riskienhallinnassa, taloushallinnossa, markkinoinnissa kuin myynnissä. Yhteisenä nimittäjänä palveluille ovat skaalautuvuus, digitaalisuus ja datan jalostaminen.

Palveluilla päästövähennyksiä

Digitalisaatio ja innovaatiot ovat keskeisessä roolissa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Monissa palveluyrityksissä tuotetaan ratkaisuja, joiden avulla eri toimialat voivat saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä. Myös Asiakastieto on vahvasti mukana vastuullisuustyössä. Yhtenä esimerkkinä on kaikki Suomen aktiiviset yritykset kattava vastuullisuusraportointipalvelu.

Myös Asiakastieto on vahvasti mukana vastuullisuustyössä. Yhtenä esimerkkinä on kaikki Suomen aktiiviset yritykset kattava vastuullisuusraportointipalvelu.

– Palvelu kokoaa yhteen muun muassa tiedot aluehallintoviraston tarkastuskäynneistä ja kertoo, jos yrityksellä on merkintöjä ympäristö-, työ- tai muun lainsäädännön rikkomisesta. Lisäksi raportissa näkyvät tiedot positiivisista huomioista kuten yrityksen laatusertifikaateista. Palvelu auttaa valitsemaan vastuulliset alihankkijat ja yhteistyökumppanit, Ruuska kertoo.

Vastuullisuusraportit kattavat myös tiedot toimialakohtaisista hiilidioksidipäästöistä, mutta eivät vielä kerro yrityskohtaisia päästöjä. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa hiilidioksidipäästöt ovat nähtävillä yrityksittäin, Ruuska lisää.

Parempi asiakaskokemus kellon ympäri

Aivan liian moni liiketoimintaprosessi tehdään Ruuskan mukaan edelleen manuaalisesti. Digitaalisten, automatisoitujen ratkaisujen avulla yritykset voivat palvella asiakkaitaan jopa sekunneissa, kellon ympäri ja aina tasalaatuisesti.

Vaikkapa asuntolainapäätöksen saaminen onnistuu milloin vain, kun digipalvelu laskee välittömästi vakuutena olevan asunnon arvon sen sijaan, että se tehtäisiin ihmistyönä toimistoaikaan.

Vaikkapa asuntolainapäätöksen saaminen onnistuu milloin vain, kun digipalvelu laskee välittömästi vakuutena olevan asunnon arvon sen sijaan, että se tehtäisiin ihmistyönä toimistoaikaan.

Ruuskan mukaan on tärkeää, että digitalisaatiota ja datan tehokasta hyödyntämistä tuetaan Suomessa poliittisin päätöksin. Hän pitää hyvänä valtiovarainministeriön tavoitetta tehdä Suomesta Euroopan ensimmäinen reaaliaikatalous, jossa kuitit, laskut, maksutapahtumat ja muut finanssipalvelut olisivat aina saatavilla digitaalisesti ja reaaliaikaisesti. Asiakaskokemus paranee, ja samalla harmaan talouden torjuminen helpottuu.

Korona ei vielä näy konkurssihakemuksissa

Konkurssit ovat olleet tänä vuonna kasvussa ja esimerkiksi viime viikolla Suomessa konkurssihakemuksia jätettiin 46. Yhteensä hakemuksia on tänä vuonna jätetty tasan 1 000 eli noin 11 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Varsinaista piikkiä koronaepidemian takia ei tilastoissa silti näy, kertovat Asiakastiedon tilastot, joita yritys julkaisee viikoittain.

Ruuska pitää kuitenkin todennäköisenä, että konkurssit lähtevät kevään aikana varsin nopeasti kasvuun. Koronan aiheuttamia, muuten elinkelpoisten yritysten konkursseja on pyrittävä välttämään kaikin keinoin, hän painottaa.

Asiakastiedossa ollaan kiitollisia siitä, että yrityksessä liiketoimintaa on pystytty koronakriisin keskellä jatkamaan entiseen malliin eikä henkilöstöä ole tarvinnut lomauttaa. Etätöissä yhteishenkeä pidetään yllä muun muassa virtuaalisten after workien avulla, Ruuska kertoo.

Trendisanasta ratkaisuihin

Niin kutsutusta big datasta ja sen mahdollisuuksista on puhuttu jo vuosia. Asiakastieto on ollut etulinjassa kehittämässä menetelmiä big datan hyödyntämiseksi.

– Esimerkiksi Kasvuindikaattori-palvelumme ennustaa yritysten tulevaisuuden kasvua. Järjestelmämme louhivat ja yhdistelevät tietoa julkisista, omistamme ja asiakkaiden tietokannoista. Tämän pohjalta kehittämämme algoritmi luo tulevaisuuden ennusteen, Ruuska havainnollistaa.

“Jotta valtavista, eksponentiaalisesti kasvavista datamassoista on aitoa hyötyä, tietoa on osattava jalostaa. Siihen tarvitaan korkeaa osaamista.”

– Jotta valtavista, eksponentiaalisesti kasvavista datamassoista on aitoa hyötyä, tietoa on osattava jalostaa. Siihen tarvitaan korkeaa osaamista. Erityisesti teknologian ja data-analytiikan taitoja tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Automatisaation myötä osa rutiinitöistä häviää, mutta uusia töitä syntyy tilalle.

Asiakastieto

  • Asiakastieto Group on Pohjoismaiden johtavia digitaalisten yritys- ja kuluttajatietopalveluiden tarjoajia. Suomessa yhtiö toimii nimellä Suomen Asiakastieto ja Ruotsissa UC-nimen alla.
  • Yhtiön historia ulottuu vuoteen 1905, jolloin luottotietotoiminta alkoi Suomessa ja suurimmat pankit, tukkurit ja kauppaketjut perustivat Asiakastiedon edeltäjän.
  • Työntekijöitä noin 420.
  • Vuonna 2018 Asiakastieto Groupin liikevaihto oli 146 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattu Helsingin pörssiin.

Pysy ajan tasalla palvelualoja ja työmarkkinoita koskevista aiheista, seuraa meitä sosiaalisen median kanavissamme TwitterissäLinkedInissä, Instagramissa ja Facebookissa sekä liity neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeen tilaajaksi