Haluatko hoitaa yrityksesi viranomaisasiat verkossa? Haluatko, että saat viranomaisviestit sähköisesti? Haluatko, että viranomaisten hallussa oleva tieto on saatavissa reaaliaikaisesti verkossa silloin kun sitä tarvitset ja kun sinulla on sitä oikeus tai velvollisuus käyttää?

Enemmistö suomalaisista haluaa asioida sähköisesti viranomaisten kanssa. Näin on todettu muun muassa Solitan vuonna 2017 tekemässä selvityksessä. Kansalaiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä esimerkiksi automaattisesti generoituun veroehdotukseen. Lisäksi olemme tottuneet hoitamaan pankkiasioita verkossa jo kahdenkymmenen vuoden ajan.

Suomi on monella mittarilla digitalisaation edelläkävijä. Kansalaisten palveluiden kehittämisen ohella huomiota on kiinnitettävä myös yritysten ja yhteisöjen tarvitsemien viranomaispalveluiden digitalisointiin. Ajansaatossa ja uuden lainsäädännön myötä erilaiset raportointitarpeet ovat kumuloituneet yritysten näkökulmasta kohtuuttomasti, eikä asiaa olla mietitty asiakaslähtöisesti.

Oli kyse sitten yrityksen perustamisesta ja muutosasioista, liiketoimintaan liittyvistä luvista tai muusta viranomaistiedonvaihdosta, digitaalisesti toteutettavissa olevat palvelut helpottaisivat yritysten hallinnollista taakkaa ja siten se vapauttaisi resursseja yrityksen kehittämiseen. Samalla säästetään julkisia menoja.

Päättäjät ovatkin asian suhteen hereillä. Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että julkiset palvelut ovat kansalaisten ja yritysten saatavilla digitaalisesti vuoteen 2023 mennessä. Lisäksi on täsmennetty, että elinkeinotoimintaa harjoittavat asioivat jatkossa viranomaispalveluissa ainoastaan digitaalisessa palvelukanavassa.

Hallitusohjelman tavoite on haastava, mutta se on saavutettavissa. Palta haluaakin edistää tavoitetta keräämällä yritysten edustajien ja yrittäjien näkemyksiä ja kokemuksia viranomaispalveluista, jotka pitäisi saattaa digitaalisesti saataville.

Kasvu syntyy fiksusta tekemisestä. Suomi on aina kasvanut tuottavuuden ja innovatiivisen tekemisen ansiosta. Yhtenä tavoitteenamme Paltassa onkin vauhdittaa palveluiden digitalisaatiota ja olla digimurroksen suunnannäyttäjä.

Minkä viranomaispalvelun toivoisit toimivan paremmin digitaalisesti, tai mikä yrityksille suunnattu julkinen palvelu pitäisi digitalisoida mahdollisimman pian?

Käy vastaamassa kyselyyn tästä linkistä.

 

Kirjoittaja on Paltan elinkeinopolitiikan asiantuntija.

Jari Konttinen

Asiantuntija, elinkeinopolitiikka

VTM