– ”Suomalaista sisältöä ei voi viedä suomeksi maailmalle” on myytti, joka ei pidä paikkaansa. Hyvä sisältö kantaa aina, kielestä riippumatta. 

Näin toteaa kansainvälisestikin jalansijaa saaneen suomalaisen pitkiä elokuvia ja draamasarjoja tekevän tuotantoyhtiö Dionysos Filmsin toimitusjohtaja ja tuottaja Riina Hyytiä. Yhtiön tuotantoja ovat mm. tv-sarja Klikkaa mua sekä rikossarja Karppi, elokuvat 21 tapaa pilata avioliitto sekä Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu!

Riina Hyytiä

Dionysos Films perustamisen takana on kolmikko Hyytiä, käsikirjoittaja ja ohjaaja Johanna Vuoksenmaa ja tuottaja Leena Mäenpää-Bentley. Ajatuksena oli työllistää itsensä ja tehdä itseä kiinnostavia tarinoita ihmisten katsottavaksi. Kiinnostus ei ole rajoittunut vain yhteen tiettyyn lajityyppiin.

– Tuotantojemme lajityyppeinä on ollut komediaa, ihmissuhdesarjoja, rikossarjoja, nuorten sarjoja ja lasten elokuva. Yhdistävänä tekijänä tarinoissamme ovat ihmiset, ei niinkään muoto, sanoo Hyytiä.

Kuluneen 12 vuoden aikana maailma sekä sisältöjen kysyntä ja käyttötavat ovat muuttuneet. Tarinoita ja tarinankertojia on tullut lisää.

 

Alustatalous avaa uusia ovia

Digitaalisuus on mullistanut ansaintamallit monella alalla ja mahdollistanut sisältöjen ja palvelujen saatavuuden ympäri maailman. Samalla myös suomalaisille yrityksille on auennut aivan uudenlaiset kansainväliset markkinat.

– Online-palveluiden, kuten Netflix ja Yle Areena, tarjonta on räjähdyttänyt sarjojen kysynnän. Osansa englanninkielisten katsojien totuttamisessa tekstityksiin tekivät mm. laadukkaat tanskalaiset rikossarjat, joiden myötä pohjoismaiset tuotannot saivat nostetta.

Dionysos Filmsin kansainvälistyminen alkoi vuonna 2012, kun Klikkaa mua -sarjasta ostettiin vuoden optio Yhdysvaltoihin. Loppujen lopuksi sarja ei siellä päätynyt esitettäväksi, mutta prosessi opetti paljon ja poiki tuotantoyhtiölle lisää kansainvälistä kiinnostusta. Tärkeää oli ymmärrys siitä, että suomalaiset sisällöt ovat samalla lähtöviivalla muiden maiden kanssa.

Suomalaisella tuotannolla on jalansijaa ulkomailla, kun sisältö on kiinnostavaa ja osuu ajan henkeen.

– Kokemus avasi silmiä ja osoitti, että suomalaisella tuotannolla on jalansijaa ulkomailla, kun sisältö on kiinnostavaa ja osuu ajan henkeen. Originaalien ideoiden tuottaminen ei ole yhtään helpompaa muualla kuin täällä Suomessakaan, Hyytiä painottaa.

Klikkaa mua -sarjan kohdalla yhteydenpito jatkui ruotsalaisten kanssa, jotka lopulta ostivat option sarjaan. Nyt, kahdeksan vuotta myöhemmin, saimme helmikuussa Suomen televisioon seurattavaksi sarjan ruotsalaisversion Deitti (Dejta).

– Rikossarja Karpille saimme saksalaisen yhteistuottajan ja ulkomaista rahaa tuotantovaiheessa, ja lisäksi pääsimme mukaan Business Finlandin tuotantokannustinjärjestelmään. Ensimmäinen Karpin kausi oli niin hyvä, että Netflix kiinnostui ja osti sen. Netflix on myös jo ostanut sarjan toisen kauden, joka Suomessa tulee Ylen kanaville katsottavaksi huhtikuussa 2020, Hyytiä kertoo.

Luovilla aloilla valtava vientipotentiaali

Luovien alojen vientipotentiaali on valtavan iso. Suomessa on vielä tekemistä siinä, että tajutaan, kuinka suuri ala viihde- ja tarinateollisuus on ja mitä mahdollisuuksia se voi tarjota. Yksinkertaista reseptiä suosion takeeksi ei kuitenkaan ole.

– Toimialalle tyypillistä on, että samaa asiaa ei tehdä uudelleen. Jokainen projekti on tavallaan omanlaisensa startup, jossa on omat käynnistämisen haasteensa, Riina Hyytiä toteaa.

Pitkät tuotantoprosessit tekevät mahdottomaksi ennustaa, miten brändien suosio kehittyy, miten ja millaisia sisältöjä ihmiset haluavat kuluttaa juuri siinä kohtaa, kun tuotanto on saatu valmiiksi. Myös alustat muuttavat strategioitaan yrittäessään sopeutua muuttuviin tilanteisiin.

– Koska kotimaiset sarjat vertautuvat kansainvälisiin huippusarjoihin, joiden tuotantobudjetti on moninkertainen meihin verrattuna, on aina asetettava myös kysymys, kuinka tuotantolaatumme kestää kansainvälisen vertailun.

Ratkaisuna on keskittyä sisältöön, tehdä siitä niin hyvä, että sitä haluaa katsoa itse. Se on avain siihen, että sisältö kiinnostaa myös muita.

Hyytiä peräänkuuluttaa perusasioiden muistamista myös kansainvälistyessä:

–  Ratkaisuna on keskittyä sisältöön, tehdä siitä niin hyvä, että sitä haluaa katsoa itse. Se on avain siihen, että sisältö kiinnostaa myös muita.

Haaste on myös osaavien tekijöiden löytäminen. Kokeneet ammattilaiset ovat usein kiinni pitkissä tuotannoissa ja kuvauspäivien lukumäärän lisäksi myös tilaajien määrä on kasvanut. Huippuammattilaisten joukko kyllä kasvaa koko ajan, mutta ei riittävän nopeasti. Aikataulujen ja sopivien ammattilaisten yhteensovittaminen ei ole helppoa eikä aina onnistu.

–Kyseessä on ennen muuta ihmisala, jossa kyse ei ole liukuhihnatyöstä vaan yhdistelmästä montaa käsityöläis- ja asiantuntija-ammattia. Intohimo asiaa kohtaan on tärkeä.

 

Pysy kartalla ajankohtaisista palvelualojen ja työmarkkinoiden aiheista, seuraa meitä sosiaalisen median kanavissamme TwitterissäLinkedInissä ja Instagramissa sekä liity neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeen tilaajaksi