Turvallinen työskentely
Yhteiset toimintatavat turvallisen työn takaamiseksi
Turvallisen työn näkökulma on yrityksen ja sen työntekijän näkökulma; mitä yrityksen työnantajana on hyvä huomioida ja mikä on kunkin työntekijän rooli turvallisen työn ja työpaikan varmistamisessa.
Keskeisiä toimenpiteitä
Keskeisiä toimenpiteitä, joihin työpaikoilla kannattaa miettiä ohjeistusta ja käytäntöjä:
- Sairastuneiden tunnistaminen ennen työpaikalle saapumista
- Riittävän fyysisen etäisyyden varmistaminen työntekijöiden välillä
- Riittävän ajallisen etäisyyden varmistaminen työntekijöiden välillä
- Tilojen ja pintojen hyvästä hygieniasta huolehtiminen
- Hyvästä henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen
- Suojavarusteet
- Fyysisen altistuksen minimointi erityistilanteissa tai työmatkoilla ulkomaille
- Toiminta korona-epäilytilanteessa työpaikalla
Esimerkkejä näiden keinoista ja toteutustavoista on koottu EK:n ja sen jäsenliittojen laatimaan Turvallinen työ asiointi ja liikkuminen -oppaaseen >>
Opas englanniksi: Safe work – Safe services and consumption – Safe transport: Best practices for all businesses >>
Työpaikan ”korona-kit” ja palvelusopimukset
Yrityksellä voi olla toimintansa huomioiden vaihteleva määrä hankittavia tarvikkeita, esimerkiksi:
- käsienpesuaineita
- pesuaineita ja siivousvälineitä
- käsidesiä/käsihuuhdetta
- kertakäyttöhansikkaita
- suu-nenäsuojaimia ja/tai visiireitä
- kylttejä, teippejä ja muita merkintävälineitä
- kertakäyttöisiä puhdistusliinoja
- paperipyyhkeitä
- kosketusvapaita kuumemittareita
Lisäksi yritys voi joutua miettimään uusia palvelusopimuksia tai muutoksia niihin liittyen esimerkiksi:
- työterveyshuoltoon
- kiinteistöjen hoito- ja ylläpitopalveluihin (ml. siivous)
- työpaikalla kulutettaviin tarvikkeisiin ja aineisiin (mitä hankitaan, kuinka usein täydennetään, tavarantoimitusten käytännöt yrityksessä)
- alihankintapalveluihin, kuten kiinteistöpalveluihin ja vartiointipalveluihin ml. aulapalvelut ja kulunvalvontaan liittyvät palvelut
- henkilöstöpalveluihin
- henkilöstöruokailupalveluihin
Selkeä viestintä ja ohjeistus
Selkeä viestintä ja ohjeistus ovat avainasemassa turvallisten käytäntöjen omaksumisessa työpaikoilla. Muistilista työnantajalle viestinnästä:
- Kootaan työpaikan koronatilanneohjeistus paikkaan, josta se on kaikkien työntekijöiden saatavilla helposti (esimerkiksi intranetiin).
- Päivitetään ohjeistusta tarvittaessa.
- Tuodaan ohjeita näkyville myös yhteisiin tiloihin.
- Varmistetaan, että kaikki ovat tutustuneet ohjeisiin.
- Keskeistä on etukäteen laatia ohjeistus ongelmatilanteisiin (esimerkiksi jos työntekijä saa oireita kesken työpäivän).