Koronavirus alkoi keväällä 2020 kurittaa ennen näkemättömällä tavalla koko palvelualaa. Beauty Hair Sirpa Mansnerin se ajoi nopeassa tahdissa sulkemaan kaikki 15 liikettä.

Suomen suurimpiin hiusalan työllistäjiin kuuluvassa parturi-kampaamo-ketjussa Beauty Hair Sirpa Mansnerissa elettiin maaliskuussa 2020 epäuskoisia aikoja. Uutiset koronaviruksesta ja sen rantautumisesta Suomeen tihenivät päivä päivältä, ja analyysit viruksen vakavuudesta ja leviämisen nopeudesta tarkentuivat kaiken aikaa.

Toimitusjohtaja Nina Olander-Villegas ja varatoimitusjohtaja Sebastian Ström ryhtyivät toimiin työntekijöiden ja asiakkaiden suojelemiseksi. Aluksi liikkeiden tiloja ja välineitä desinfioitiin. Työntekijät pesivät käsiään tiuhaan tahtiin, ja asiakkaat ohjattiin käsipesulle sekä liikkeeseen tullessaan että sieltä poistuessaan.

Pian kävi kuitenkin selväksi, etteivät toimet olisi riittäviä, ja asiakasvirta väheni vähenemistään. Yritys oli muutamassa viikossa ajautunut normaalista ”business as usual” -tilanteesta pysähtyneisyyteen.

Ennennäkemätön tilanne vaati poikkeuksellisia toimia

– Työnantajana meillä on vastuu henkilökuntamme terveydestä ja palveluyrityksenä asiakkaittemme hyvinvoinnista. Kysymys on samalla myös laajemmasta piiristä, sillä kaikilla on riskiryhmiin kuuluvia läheisiä. Päätimme kantaa vastuumme. Suljimme omatoimisesti kaikki liikkeet 25. maaliskuuta ja lomautimme asiakaspalveluhenkilökunnan. Työntekijät olivat helpottuneita selkeästä päätöksestä, Nina Olander-Villegas kertoo.

“Meillä on pitkä kokemus erilaisista yhteiskunnallisista kriiseistä, mutta koronaviruksen aiheuttama tilanne ei ole edes verrattavissa niihin.”

Yrityksen 52-vuotisessa historiassa tilanne oli ainutkertainen. Lama-ajat ja epidemiat olivat vuosien varrella menneet ja tulleet, ja kaikesta oli selvitty.

– Meillä on pitkä kokemus erilaisista yhteiskunnallisista kriiseistä, mutta koronaviruksen aiheuttama tilanne ei ole edes verrattavissa niihin. Koskaan ennen emme ole joutuneet lomauttamaan henkilökuntaa, Olander-Villegas jatkaa.

Euroakaan ei tule sisään, mutta kulut juoksevat

Tilanteessa, jossa yrityksen liiketoiminta on pysähtynyt, jokainen yrittäjä pyrkii leikkaamaan kuluja. Beauty Hair Sirpa Mansnerin kaikki parturi-kampaamot sijoittuvat vuokratiloihin, joten Sebastin Ström alkoi neuvotella vuokraisäntien kanssa vuokrista.

– Meillä on 11 vuokranantajaa. Suurin osa tarjoutui tekemään ainoastaan maksujärjestelyjä, vain kaksi oli valmiita suurempiin myönnytyksiin. Olisimme toivoneet vuokrien jäädyttämistä, onhan kysymyksessä force majeure -tilanne, ylivoimainen este harjoittaa liiketoimintaa alkuperäisessä tarkoituksessa. Asiaa olisi voinut selkeyttää hallituksen suora ohjeistus sulkea kaikki parturi-kampaamot, kuten tapahtui Tanskassa ja Norjassa sekä maaliskuun lopussa myös Espanjassa. Se olisi ollut viesti vuokranantajille, ettei vuokria peritä, Ström sanoo.

Yritys neuvotteli taloustilanteestaan nopeasti pankin kanssa, mutta päätti odottaa toimissaan vielä tilanteen kehittymistä. Myös Finnveran takauksiin ja lainoihin Ström suhtautuu toistaiseksi varoen.

– Niin kauan kun valoa ei ole tunnelin päässä eikä tietoa siitä, milloin liiketoiminta palautuu ennalleen, on riski ottaa rahoitusta odotteluajalle.

Sen sijaan yritys kiinnostui nopeasti Business Finlandin tarjoamasta, liiketoiminnan kehittämiseen tarkoitetusta rahoituksesta, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Rahoitusta ei kuitenkaan voi käyttää vuokriin, palkkojen maksuun tai käyttöpääoman tarpeeseen. Sen hakeminen vaati selvityksen toiminnan kehittämissuunnitelmista.

– Olemme tehneet hakemuksen ja odottelemme päätöstä. Toivomme, että suunnittelemamme toimintamalli voidaan ennen pitkää ottaa käyttöön, Ström sanoo.

Paltan ehdotus suorasta palkkatuesta tervetullut

Palta esitti maaliskuussa, että hallitus ottaa käyttöön kriisipalkkatuen, joka olisi yrityksille suoraan maksettava tuki palkkojen maksamista varten akuutin kriisin aikana. Se auttaisi elinkelpoisia yrityksiä selviämään ja välttämään ainakin osan irtisanomisista. Ström ja Olander-Villegas pitävät esitystä tervetulleena.

“Palvelualat ovat valtavan suuri työllistäjä Suomessa. Tällä hetkellä kärsii koko ala, ja erityisen kovilla ovat lähikontaktia vaativat palvelut kuten parturi-kampaamojen, kauneushoitoloiden ja hierojien toiminta. Suora palkkatuki olisi suureksi avuksi.”

– Palvelualat ovat valtavan suuri työllistäjä Suomessa. Tällä hetkellä kärsii koko ala, ja erityisen kovilla ovat lähikontaktia vaativat palvelut kuten parturi-kampaamojen, kauneushoitoloiden ja hierojien toiminta. Suora palkkatuki olisi suureksi avuksi. Nyt voimme vain seurata, miten tilanne etenee sekä odottaa hallituksen ja vuokranantajien päätöksiä. Ei ole kenenkään etu, jos terveiden yritysten annetaan mennä nurin, Ström sanoo.

Puoli vuosisataa hiusosaamista

Sirpa Mansner perusti ensimmäisen kampaamonsa Helsingin Kallioon Agricolankatu 13:een vuonna 1967. Hänellä oli heti visio laajentumisesta. Hän avasi pian ensimmäisen kampaamon lähettyville toisen liikkeen. Toimittuaan pari vuotta Kalliossa Mansner laajensi yritystä keskustaan Erottajankadulle.

1980-luvulla Sirpa Mansnerin liikkeitä avautui nopeaan tahtiin pääkaupunkiseudun parhaille paikoille. Yritys kasvoi kahden liikkeen toimijasta kahdeksan toimipisteen yritykseksi. Liike oli tunnettu siitä, että julkisuuden henkilöt suosivat sen palveluja ja siitä, että se kampasi ja meikkasi malleja näytöksiin ja kuvauksiin. 2000-luvulla yritys laajeni 15 toimipisteen ketjuksi.

 Yrityksen toimintaa vetävät nykyisin Mansnerin tytär Nina Olander-Villegas ja poika Sebastian Ström. Tyttären tytär työskentelee yrityksessä kolmannessa polvessa, ja pojankin nuoret lapset ovat jo osoittaneet kiinnostusta alaan.

Beauty Hair Sirpa Mansner Oy

  • Yritys tarjoaa hius- ja kauneudenhoitopalveluja 14 liikkeessä pääkaupunkiseudulla ja yhdessä liikkeessä Lahdessa
  • Perustaja: Sirpa Mansner
  • Perustettu: 1967
  • Liikevaihto: 4,9 milj. euroa vuonna 2019
  • Työntekijöitä: noin 90
  • Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto vuonna 2018

Teksti ja kuva: Liisa Joensuu

Pysy kartalla ajankohtaisista palvelualojen ja työmarkkinoiden aiheista, seuraa meitä sosiaalisen median kanavissamme TwitterissäLinkedInissä ja Instagramissa sekä liity neljä kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeen tilaajaksi