Hyvät yhteydet satamiin, turvalliset moottoritiet ja jakelun toimivuus kaupunkien keskustoissa saavat pyörät rullaamaan.  

Tavarantoimitusten aikataulut lasketaan nykyään minuuteissa. Asiakaslupausten pitäminen turvallisuudesta tinkimättä edellyttää paitsi luotettavaa kuljetuskalustoa myös kattavaa ja hyväkuntoista tie- ja rataverkostoa.

Kuljetusyhtiö DB Schenkerin tuore Suomen toimitusjohtaja Petteri Nurmi listaa kolme maantiekuljetuksille olennaisen tärkeää tekijää. Satamien on oltava hyvien yhteyksien päässä, tavaraliikenteen tarpeet tulee ottaa huomioon myös pääkaupunkiseudulla ja hyväkuntoisia moottoriteitä tarvitaan turvallisuuden takaamiseksi erityisesti tulevaisuuden letka-ajoja varten.

Tärkeintä on kuitenkin koko maan kattavan liikenneverkon pitkäjänteinen suunnittelu, ylläpito ja kehittäminen. Suomi on tunnetusti iso ja harvaan asuttu maa, mutta esimerkiksi iltapäivällä tukkurilta noudetut varaosat on saatava kaikkiin autoliikkeisiin Joensuuta ja Rovaniemeä myöten seuraavaksi päiväksi.

Runkoverkko kuntoon ja perävaunut junaan

– Tykkään runkoverkkoajatuksesta, Nurmi sanoo ja viittaa vuoden alusta voimaan tulleeseen asetukseen, jossa on määritelty Suomen maanteiden ja rautateiden pääväylät.

Siinä pääväylät on valittu nykyisten ja ennustettujen liikennemäärien perusteella, ja ne asetetaan kunnossapidossa etusijalle. Runkoverkko yhdistää valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat. Esimerkiksi kaikki maakuntakeskukset ovat näiden pääväylien varrella.

Koko maan palvelemiseen auttaisi lisäksi yhdistelmien ja perävaunujen kuljettaminen pohjoiseen rautateitse, mikä ei enää viime vuosina ole ollut mahdollista. Se olisi myös ilmasto- ja ympäristöystävällistä.

Lisää kaistaa Turun ohitustielle

Moottoritiet Helsingin ja Turun sekä Helsingin ja Tampereen välillä palvelevat kuljetusliikennettä hyvin, vaikka Tampereen moottoritiellä alkaakin olla jo kunnostustarvetta. Myös moottoritie Heinolaan saa kiitosta.

Jos uusia moottoriteitä saisi toivoa, Nurmi rakentaisi sellaisen Tampereen ja Turun välille. Toivelistalla on myös nelikaistaisen osuuden jatkaminen Turun ohittavalla E18-tiellä.

Pääkaupunkiseudulla tavaraliikenteen tiukimpia pullonkauloja on Kehä III.

– Tarvitaanko seuraavaksi Kehä IV vai löytyisikö ruuhkaisuuteen jokin muu reititys, Nurmi pohtii.

Isojen kaupunkien ongelma on myös kuljetuskaluston liikkuminen keskustoissa. Palvelut ja ihmiset ovat keskustassa ja sinne tarvitaan tavaraa, mutta esimerkiksi purkupaikoista on pulaa.

Kunnossapito kannattaa

Yleinen taloudellinen tilanne näkyy nopeasti kuljetusmäärien kasvuna. Myös verkkokauppa on lisännyt viime vuosina pyörillä kuljetettavaa tavaramäärää, ja kuluttaja haluaa tilaamansa mekon päälleen heti huomenna.

Vaikka Suomen tiestö on liikenteen määrään suhteutettuna suhteellisen hyvässä kunnossa, Nurmi on huolestunut tiestön korjausvelasta. Tiestön kunto on perusedellytys kuljetusten sujuvuudelle, mutta myös turvallisuustekijä. Raskaan liikenteen massat ovat kasvaneet eikä kehitys näytä kääntyvän ainakaan toiseen suuntaan. Parlamentaarisen työryhmän keväällä 2018 esittämä 300 miljoonan euron tasokorotus liikenneverkon peruskunnossapitoon lyhentäisi korjausvelkaa merkittävästi.

Tien huono kunto aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia monella tapaa. Kehätien ramppiin aamuruuhkassa jumittunut rekka syö työmatkalaisten aikaa ja synnyttää helposti monta ikävää ketjureaktiota. Kuljetusyhtiöltäkin saattaa kulua päiviä kiriä useamman tunnin myöhästyminen kiinni.

 

DB Schenker on Suomen johtavia kuljetus- ja logistiikkapalveluiden tarjoajia, jonka palveluvalikoimaan kuuluvat maakuljetukset, lento- ja merikuljetukset sekä sopimuslogistiikan palvelut. Maakuljetusten valikoima kattaa paketti- ja kappaletavarakuljetukset sekä täys- ja osakuormakuljetukset. Lisäksi DB Schenker tarjoaa intermodaali- ja erikoiskuljetuksia sekä lämpötilahallittuja kuljetuksia.