”Digitaalisuus on arjen asioiden sujuvuutta”, toteaa Moment Digitalin Pia Pursiainen.

Moment Digital hyödyntää digitaalisuutta sujuvoittaakseen asiakkaidensa ja heidän asiakkaidensa arkea. Yhteinen nimittäjä palveluissa on monikanavaisuus ja 24/7.

Moment Digital (entinen Moment Group) auttaa yrityksiä palvelemaan asiakkaitaan yhdistämällä perinteiset contact center -palvelut moderneihin teknologisiin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Se voi tarkoittaa esimerkiksi ajanvarauspalveluja, chatbottia tai tietotekniikan help desk -palvelua kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

”Yritykset ovat usein erinomaisia asiakaspalvelussaan arkisin kahdeksasta neljään, mutta jo lauantait tai arki-illat tuottavat monelle ongelmia”, kertoo Moment Digitalin operatiivinen johtaja Pia Pursiainen.

Suurimmaksi muutokseksi asiakaspalvelussa Pursiainen näkee kuluttajien vaatimusten kasvamisen. Kuluttaja haluaa nykyään itse valita, miten ja milloin hän ottaa yhteyttä vaikkapa terveydenhuollon ajanvaraukseen tai verkkokauppaan. Hän myös olettaa, että asiat hoituvat vuorokaudenajasta riippumatta.

Digitaalisuus mahdollistaa palveluntarjoajan ja asiakkaan onnistuneen kohtaamisen rajapinnassa tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla. Tämän rajapinnan tuntemus on Moment Digitalin erityisosaamista.

Digiratkaisuilla läpinäkyvyyttä

Osa Moment Digitalin asiakkaista tietää Pursiaisen mukaan hyvinkin tarkkaan, mitä palveluita he tarvitsevat. Osan kanssa ratkaisut kehitetään yhdessä koko asiakaspolun varrelle.

Digiratkaisuiden hyödyntäminen tuo asiakastyöhön monikanavaisuuden lisäksi nopeutta ja läpinäkyvyyttä. Palvelun tuottajan ja asiakkaan yhteiset tiimikansiot vähentävät sähköpostiliikennettä ja yhteiset tietovarastot antavat asiakkaalle mahdollisuuden seurata esimerkiksi vastausaikoja reaaliajassa.

Sekä sisäiset että ulkoiset kokoukset ja koulutukset voidaan tallentaa, jotta nekin, jotka eivät pääse osallistumaan, voivat seurata kokouksen kulkua myöhemmin.

Töitä etänä tai yhdessä

Sisäisesti digitaalisuus tarkoittaa Moment Digitalissa muun muassa mahdollisuutta tehdä töitä paikasta riippumatta. Yhtiöllä on yhteiset työpisteet Espoossa, Iisalmessa, Pieksämäellä, Tampereella ja Fuengirolassa. Monia tehtäviä voi hoitaa myös kotoa, ja työnteon paikkaa on helppo vaihtaa, jos muuttaa vaikkapa Iisalmesta Tampereelle tai haluaa talveksi Aurinkorannikolle. Vakituinen asemapaikka tarjoaa kuitenkin työyhteisön, jota moni arvostaa. Siihen on totuttava, että lähiesimies ei välttämällä ole samalla paikkakunnalla.

”Yhteiset tilaisuudet kuten pikkujoulut ja kesäjuhlat ovatkin ehdottoman tärkeitä”, Pursiainen hymyilee.

Moment Digitalilla on noin 260 asiakaspalvelun, myynnin ja teknologian asiantuntijaa palkkalistoillaan. Pursiainen on ylpeä, että henkilöstössä on paljon jo yli 10 vuotta talossa työskennelleitä. Esimerkiksi telemarkkinoinnissa kierto on toki nopeampaa.

Henkilöstön taustakoulutusta hän ei edes ryhdy kuvailemaan, niin monenlaisella taustalla voi hyväksi asiakaspalvelijaksi tulla.

Perusedellytys on, että pystyy uimaan asiakkaiden moninaisten käyttöliittymien ja sovellusten maailmaan sulavasti. Lisäksi on ymmärrettävä sekä asiakkaan ansaintalogiikkaa että loppukäyttäjää. Digivelho ei tarvitse olla.

Tietoturva tunnetaan

Moment Digitalilla on ISO 9001 -laatusertifikaatti ja ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti. Jälkimmäisen auditoinneissa yritys sai erityistä kiitosta henkilöstön tietoturvaosaamisesta.

Paltan keväällä 2019 teettämän Digitaalisuudesta kasvua -selvityksen mukaan digitaalisuutta hyödyntävät palvelualalla eniten kasvuhakuiset yritykset.

”Digitaalisuudesta puhuttaessa eksytään ehkä turhan helposti robotteihin ja tekoälyyn. Todellisuudessa varsin kevyilläkin digitaalisilla ratkaisuilla voidaan parantaa monia tehottomuuksia organisaatiossa ja lisätä samalla sekä kilpailukykyä että työtyytyväisyyttä”, Pursiainen summaa.

Suomalainen Moment Digital toimi aiemmin nimellä Moment Group. Moment Digital muodostuu Moment Groupin, Capnovan ja Moment Parkin yhdistyessä yhtenäiseksi Moment Digitaliksi. Moment Digitalissa työskentelee 260 huippuammattilaista asiakaspalvelun, myynnin, it-ratkaisuden ja ulkoistuspalveluiden parissa ja yrityksen liikevaihto kuluvana vuonna tulee olemaan 20 miljoonaa euroa.