Verkkokaupan suosio on noussut huimasti ja sen kasvu vain kiihtyy. Yhä useammin kuluttaja vertailee tuotevalikoimaa verkossa, samoin ostokset on helppo tilata verkkokaupassa toimitettavaksi perille. Nykykuluttaja haluaa toimia vastuullisesti, niin myös yritykset. Millainen ympäristökuorma verkkokaupasta ostamisesta ja ennen muuta verkon kautta tilattujen tuotteiden kuljetuksesta syntyy? Mikä kuluttajille on tärkeää verkko-ostosta valittaessa?

Näitä kysymyksiä on selvittänyt Posti, joka Suomessa on eniten käytetty kuljetusyhtiö verkkokauppatoimituksissa. Posti hakee aktiivisesti ratkaisuja mm. kuljetustensa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Pyrkimyksenä on paitsi pienentää Postin omaa hiilijalanjälkeä, myös tuoda kuluttajille ja verkkokaupoille tietoa ja vinkkejä fiksuihin käytäntöihin. Posti julkaisi kesäkuussa selvityksen, jonka se toteutti yhdessä kestävän liiketoiminnan asiantuntijayhtiön Gaia Consulting Oy:n kanssa. Syksyllä Posti jatkoi teeman parissa teettämällä Kantar TNS:llä laajan tutkimuksen verkko-ostamisesta ja kuluttajien suosimista verkkokaupoista (Suuri verkkokauppatutkimus 2019).

– Kuluttamisen kestävyysvaikutukset eivät riipu tuotteiden ostotavasta. Valtaosa tuotteiden elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy jo tuotteen valmistusvaiheessa. Tuotteen kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen on pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkkokaupasta vai kivijalkakaupasta, Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn kertoo ympäristövaikutusselvityksen tuloksista.

Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn

Esimerkiksi vaatteiden päästöistä yli 80 prosenttia syntyy raaka-aineiden tuotannossa ja tuotteiden valmistuksessa. Kuljetusten, kaupan ja käytön yhteenlaskettu osuus on alle 20 prosenttia.

Selvitys paljasti, että yllättävän paljon kuljetusten päästöihin vaikuttaa kuitenkin niin sanottu tuotteen viimeinen kilometri, eli matka Postin jakelukeskuksesta kuluttajalle.

Postin päästöihin verkkokaupasta tilatun tuotteen viimeisellä kilometrillä vaikuttaa eniten jakelutehokkuus, toisin sanoen se, kuinka monta lähetystä kuljettaja ehtii jakaa työpäivän aikana. Vaikutusta on myös ajoneuvotyypillä ja toimitusetäisyydellä. Kuluttaja puolestaan voi vaikuttaa kuljetuksen päästöihin suosimalla vähäpäästöisiä liikkumismuotoja ja yhdistämällä noudot Postista tai pakettiautomaatista esimerkiksi kauppareissuun tai työmatkalle. Pieneltä tuntuvilla arjen valinnoilla on loppujen lopuksi suuri merkitys.

– Jos mietitään tuotteen koko elinkaarta, ei vain sen kuljetusta, ympäristöystävällisintä tietysti on suosia käytettyjä tuotteita ostamalla ne esimerkiksi Tori.fi:stä tai Facebookin kierrätysryhmistä. Vertaisverkkokauppa voi pidentää tuotteiden elinkaarta merkittävästi, Jägerhorn painottaa.

Myös verkkokaupat voivat tehdä paljon vastuullisuuden edistämiseksi.

– Nykypäivän kuluttaja haluaa tehdä vastuullisia valintoja. Hyvää palvelua on siis jo verkkokaupan sivuilla antaa mahdollisimman kattavasti tietoa eri tuotteiden ympäristövaikutuksista ja raaka-aineiden alkuperästä. Samoin tarkat ja hyvin visualisoidut tuotetiedot auttavat kuluttajaa valinnassa. Hutiostokset vähenevät, samoin turhat tuotepalautukset.

Kuluttaja arvostaa selkeitä toimituskustannuksia ja tuotekuvauksia sekä edullista hintaa

Suomalaiset kuluttajat arvioivat ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Vuonna 2025 lähes viidennes (18 %) arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta. Kiinnostusta verkko-ostamiseen lisäävät ennen muuta ilmaiset toimitukset.

Kysyttäessä verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia kuluttajat nostavat kärkeen selkeästi ilmoitetut toimituskustannukset (70 %), tarkat tuotekuvaukset ja kuvat (65 %) sekä edulliset toimitushinnat (57 %) ja edulliset hinnat (56 %). Eniten verkosta ostetaan musiikkia, viihdettä, pelejä, elektroniikkaa ja tietotekniikkaa.

– Ilahduttavaa on huomata, että verkko-ostamisen yhteydessä paljon puhuttu ympäristöä kuormittava ilmiö eli palautukset ei Suomessa tutkimuksen mukaan noussut esiin yleisenä käytäntönä. Vain 9 prosenttia verkko-ostajista oli palauttanut tilaamansa lähetyksen joko kokonaan tai osittain.

Saksalainen Zalando on suomalaisten kuluttajien eniten käyttämä verkkokauppa. Toiseksi suosituin kanava on kotimainen Verkkokauppa.com. Valtaosa kuluttajista noutaa pakettinsa joko pakettiautomaatista tai Postin tai kuljetusyhtiön palvelupisteestä. Kuljetusten toimittajana selvästi yleisin Suomessa on Posti.

 

Tarkemmin Postin teettämiin tutkimuksiin voit tutustua Postin sivuilla:

Selvitys: Verkkokaupan kuljetusten päästöt eivät merkittävästi eroa muusta kaupasta (5.6.2019)

Tutkimus: Kuluttajat ostavat verkosta tulevaisuudessa enemmän, eniten ostamista lisäävät ilmaiset toimitukset (26.9.2019)