25.09.2023 -

Ammattiliitot ilmoittivat poliittisista työtaistelutoimista

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ja sen jäsenliitot Teollisuusliitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ilmoittivat torstaina 21.9. käynnistävänsä sarjan hallituksen leikkauksia ja työelämäuudistuksia vastustavia poliittisia mielenilmaisuja. Erilaisia pistemäisiä työtaistelutoimia on tulossa kolmen viikon ajan eri puolilla Suomea, kunakin viikkona kolmen päivän ajan.

Liitot kertovat tiedottavansa toimien kohteesta tarkemmin aina neljä päivää ennen toteutusta. Toimet tulevat liittojen mukaan olemaan ulosmarsseja, protesteja ja mielenilmaisuja.

Myös mm. Ammattiliitto Pro, Sähköliitto ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ovat ilmoittaneet työmarkkinauudistuksia vastustavista työtaistelutoimista.

Uhatuista työtaistelutoimista tiedotetaan SAK:n sivuilla sitä mukaa kun ammattiliitot niistä ilmoittavat.

Toistaiseksi ilmoitetut toimet eivät ole kohdistuneet laajemmin palvelualoihin.

Huomioitavaa poliittisissa työtaisteluissa

• Poliittiset työtaistelut ovat laillisia työtaistelutoimenpiteitä Suomessa.
  • Työtaisteluun osallistuvalle ei makseta palkkaa työstä poissaolon ajalta.
  • Työtaisteluun osallistuminen tai sen ulkopuolelle jääminen on jokaisen työntekijän omassa päätösvallassa.
  • Jos osa työhaluisista työntekijöistä jää ilman työtä sen takia, että töiden järjestäminen ei onnistu lakkoon osallistuvien poissaolon vuoksi, kyseisille työntekijöille on maksettava palkka myös siltä ajalta, kun he ovat ilman työtä.

Päivitetty 29.9.2023

Pasi Vuorio