24.02.2022 -

Ammattiliitto Pro uhkaa lakolla Barona Customer Caressa – nykyinen laillinen työehtosopimus ei kelpaa

, ,

Barona Customer Care Oy:tä koskevaa kiistaa on soviteltu tällä viikolla Palvelualojen työnantajat Paltan ja Ammattiliitto Pron välillä valtakunnansovittelijan toimistolla. Viimeisin sovittelutapaaminen oli tänään. Sopua ei kuitenkaan löytynyt. Ammattiliitto Pro on ilmoittanut työtaistelusta yhtiössä 1.3. alkaen. Kiistan taustalla on Pron vaatimus siitä, ettei asiakaspalvelualalla toimiva yhtiö saisi noudattaa asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta vuoden vaihteessa liikkeenluovutuksella yhtiöön siirtyneisiin 42 työntekijään. Paltan näkökulmasta kyse on siitä, että yritystä vaaditaan noudattamaan muuta kuin yhtiötä työehtosopimuslain mukaan sitovaa työehtosopimusta.

– Pron motiivit työtaistelussa ovat puhtaasti järjestöpoliittiset. Mitään järkiperäistä syytä yrityksen painostamiselle ei ole, työnantajapuolta sovittelussa edustavan Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

Palta pitää Pron uhkailua vastuuttomana ja vaatii lakkoaikeiden välitöntä perumista. Yritys noudattaa työehtososopimusta, jota se on Paltan jäsenenä työehtosopimuslain mukaan velvollinen noudattamaan.

– On varsin tavallista, että henkilöstöön sovellettava työehtosopimus vaihtuu liikkeenluovutuksen yhteydessä. Yritys on toiminut asiassa voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti ja käsitellyt tulevat muutokset vastuullisesti henkilöstön kanssa etukäteen. Yhtiö on myös taannut, ettei yksittäisen työntekijän palkka laske työehtosopimuksen vaihdoksen myötä.

Aarto pitää tärkeänä, että lakonuhka väistyisi pikaisesti ja yhtiössä saataisiin työrauha tulevaisuuden liiketoiminnan rakentamiseen.

Mistä kiistassa on kyse?

• 1.1.2022 alkaen Barona Customer Care Oy:lle on siirtynyt liikkeen luovutuksella 42 henkilöä Ensin Palvelut Oy:stä
  • Ensin Palvelut Oy on sähköyhtiöiden perustama asiakaspalveluyritys, joka on järjestäytynyt Energiateollisuuteen. Siirtyvän henkilöstön aiemmin noudattama työehtosopimus on ollut Energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus.
  • Barona Customer Care Oy on järjestäytynyt Paltaan, ja noudattaa henkilöstönsä osalta asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta. Yritykseen siirtyvä henkilöstö on siirtymässä kyseisen työehtosopimuksen piiriin 1.3.2022 alkaen, ja asia on viestitty henkilöstölle joulukuussa 2021. Yhtiö on taannut, ettei yksittäisen työntekijän palkka laske työehtosopimuksen vaihdoksen myötä.
  • Pro vaatii, että siirtyneeseen henkilöstöön sovelletaan jatkossakin lähtökohtaisesti Energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimusta, ja uhkaa lakolla yhtiössä 1.3.2022 alkaen.
  • Yrityksen päätoimiala ja työnantajaliiton jäsenyys määrittävät mitä työehtosopimusta yrityksessä tulee noudattaa. Paltan jäsenenä asiakaspalvelualalla toimiva Barona Customer Care noudattaa asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta.

Toimitusjohtaja Tuomas Aarto, p. 040 152 0073
Palvelualojen työnantajat Palta ry