03.12.2021 -

Ammattiliitto Prolta työtaisteluilmoitus ITA ry:n jäsenille

, , ,

Ammattiliitto Pro ilmoitti 3.12.2021 Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITA ry:n jäsenten ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökiellosta 19.12.2021 klo 00:01 alkaen. Työtaistelutoimenpiteiden kerrottiin tällöin alkavan kaikkien niiden yhtiöiden toimipaikoissa, joissa ITA ry:n jäseniä työskentelee, ja olevan voimassa toistaiseksi. Työtaistelutoimenpiteillä Pro pyrkii vaikuttamaan yrityksiin päästäkseen mukaan lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen neuvotteluihin.

– Kyse on ay-järjestöjen välisestä kiistasta siitä, mikä liitto alan työntekijöitä edustaa neuvotteluissa. Yritykset, joihin työtaistelutoimenpiteet kohdistuvat, ovat tässä tilanteessa täysin sijaiskärsijöitä. Erityisen ikäväksi tilanteen tekee se, että nämä yritykset muutoinkin ovat vaikeassa tilanteessa koronapandemian vuoksi, sanoo työnantajapuolta edustava neuvottelujohtaja Pasi Vuorio Palvelualojen työnantajat Paltasta.

– Työehtosopimusneuvotteluissa voivat olla mukana ainoastaan työehtosopimuksessa osapuolena oleva liitto ja siihen kuuluvat luottamusmiehet. Kyseinen lentoliikenteen palveluja koskeva yleissitova työehtosopimus on Paltan ja Ilmailualan Unioni IAU:n välinen. Pro ry tai sen alayhdistys ITA ry ei ole osapuoli näissä neuvotteluissa.

Neuvottelujohtaja Pasi Vuorio, 0400 949 082, pasi.vuorio@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta ry