20.05.2020 -

ICT-alan neuvottelut polkevat paikallaan

Palvelualojen työnantajat Paltan ja Ammattiliitto Pron neuvottelut ICT-alan toimihenkilöitä koskevasta työehtosopimuksesta eivät ole edenneet työnantajapuolen tekemistä lukuisista uusista ratkaisuehdotuksista huolimatta. Alan työehtosopimus on päättynyt jo tammikuun lopussa ja neuvotteluja on käyty marraskuusta saakka.

– Jostain syystä Ammattiliitto Pro ei näytä olevan valmis tekemään yleisen linjan mukaista ratkaisua ICT-alalla. Ratkaisun löytämiseksi tarvittavat elementit ovat olleet jo pitkään pöydällä. Muilla Paltan ja Pron yhteisillä sopimusaloilla on päästy vastaavilla elementeillä ratkaisuun viime kuukausien haasteellisista olosuhteista huolimatta, mutta jälleen kerran ICT-ala on viimeisten joukossa etsimässä ratkaisua, Paltan toimialapäällikkö Anu Sajavaara harmittelee.

Pron keskeisimpiä tavoitteita tällä neuvottelukierroksella on ollut ns. kiky-tuntien poistuminen. Kiky-tuntien tilalle on lähes kaikilla sopimusaloilla neuvoteltu erilaisia työajan käyttöön liittyviä uusia järjestelyjä. Kuten muissa jo tehdyissä sopimuksissa, myös ICT-alan neuvotteluissa Palta on lähtenyt siitä, että kiky-tuntien tilalla uudessa työehtosopimuksessa tulee olla riittävästi tasapainottavia elementtejä, jotka edistävät kilpailukykyä ja tuottavuutta.

Palta on tarjonnut useita erilaisia vaihtoehtoisia ICT-alalle soveltuvia elementtejä, joiden avulla voitaisiin löytää tasapainoinen ratkaisu kiky-tuntien poistuessa. Työnantaja on esittänyt muun muassa, että työaikaa käytettäisiin toimihenkilöiden osaamisen kehittämiseen, koska tälle on selkeä tarve.

– Pron toiminta on vastuutonta, erityisesti ottaen huomioon pandemian ja koko ajan vaikeutuvan taloudellisen tilanteen. Neuvottelujen pitkittäminen luo epävarmuutta aikana, jolloin tarvitaan työrauhaa ja vakautta sekä kaikkien osapuolten eteenpäin katsovaa yhteistyötä, Sajavaara toteaa.

Vanhaa työehtosopimusta sovelletaan siihen asti, kunnes uusi sopimus tulee voimaan. Myös kiky-tunnit ovat voimassa niin kauan kuin vanhaa sopimusta sovelletaan.

Neuvotteluja jatketaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Palta toivoo, että Pro pystyy jatkamaan pian neuvotteluja ratkaisuhakuisella ja vastuullisella asenteella.