15.11.2018 -

Kaksinkertaistetaan palveluvienti 2025 mennessä

,

Palveluviennissä on kyse on siitä, että suomalaisyritys myy ulkomaille aineettoman tuotteen tai palvelua. Palveluiden merkitys ja markkinat kasvavat kaikkialla maailmassa.

– Palveluviennissä on valtavasti potentiaalia. Palveluvienti on korkean arvonlisän vientiä ja se kasvaa suhdanteista riippumatta. Meidän tulisi luoda Suomeen parhaat mahdolliset olosuhteet palveluviennin lisäämiselle, kertoo Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Palta on tunnistanut kolme keskeistä tekijää, joilla palveluvientiä edistetään seuraavalla hallituskaudella:

1. Toteutetaan toimialaneutraalia politiikkaa, joka kohtelee kaikkia yrityksiä tasapuolisesti
  2. Varmistetaan osaavan työvoiman saatavuus ja vahvistetaan jatkuvan oppimisen edellytyksiä
  3. Panostetaan liikenne- ja digi-infraan

– Kaikille yrityksille pitää antaa tasavertaiset kasvun ja työllistämisen mahdollisuudet toimialasta riippumatta. Toimialojen väliset rajat hälvenevät kovaa vauhtia, ja yritysten kasvun tukeminen edellyttää tasavertaista elinkeinopolitiikkaa. Palvelualoille kohdistuvien kasvun esteiden poistaminen hyödyttää verkottuneessa taloudessa kaikkia toimialoja, alleviivaa Paltan elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Tatu Rauhamäki.

Lue Paltan hallitusohjelmatavoitteet kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoja:

Tatu Rauhamäki, johtaja, elinkeinopolitiikka, Palvelualojen työnantajat PALTA ry, p. 050 521 2907

Tuomas Aarto, toimitusjohtaja, Palvelualojen työnantajat PALTA ry, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös Finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.