Kaksinkertaistetaan palveluvienti 2025 mennessä

Torstaina 15.11.2018 Helsingissä järjestetyssä syyskokouksessaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry julkisti kärkiteemansa vuoden 2019 eduskuntavaaleihin ja tulevaan hallitusohjelmaan. Paltan mukaan palveluviennissä on potentiaalia kasvaa Suomen viennin uudeksi kivijalaksi.

Palveluviennissä on kyse on siitä, että suomalaisyritys myy ulkomaille aineettoman tuotteen tai palvelua. Palveluiden merkitys ja markkinat kasvavat kaikkialla maailmassa.

– Palveluviennissä on valtavasti potentiaalia. Palveluvienti on korkean arvonlisän vientiä ja se kasvaa suhdanteista riippumatta. Meidän tulisi luoda Suomeen parhaat mahdolliset olosuhteet palveluviennin lisäämiselle, kertoo Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Palta on tunnistanut kolme keskeistä tekijää, joilla palveluvientiä edistetään seuraavalla hallituskaudella:

1. Toteutetaan toimialaneutraalia politiikkaa, joka kohtelee kaikkia yrityksiä tasapuolisesti
  2. Varmistetaan osaavan työvoiman saatavuus ja vahvistetaan jatkuvan oppimisen edellytyksiä
  3. Panostetaan liikenne- ja digi-infraan

– Kaikille yrityksille pitää antaa tasavertaiset kasvun ja työllistämisen mahdollisuudet toimialasta riippumatta. Toimialojen väliset rajat hälvenevät kovaa vauhtia, ja yritysten kasvun tukeminen edellyttää tasavertaista elinkeinopolitiikkaa. Palvelualoille kohdistuvien kasvun esteiden poistaminen hyödyttää verkottuneessa taloudessa kaikkia toimialoja, alleviivaa Paltan elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Tatu Rauhamäki.

Lue Paltan hallitusohjelmatavoitteet kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoja:

Tatu Rauhamäki, johtaja, elinkeinopolitiikka, Palvelualojen työnantajat PALTA ry, p. 050 521 2907

Tuomas Aarto, toimitusjohtaja, Palvelualojen työnantajat PALTA ry, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös Finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

Tuleva hallituskausi ja palvelutalous puhuttivat Paltan syysseminaarissa 15.1...

Paltan syyskokousseminaaria vietettiin ravintola Palacessa 15. marraskuuta. Seminaarin teemana oli tänä vuonna palvelutalouden edistäminen muuttuvassa poliittisessa maisemassa. Seminaarissa julkistettiin myös Paltan hallitusohjelmatavoitteet tulevalle keväälle ja niiden ympärillä käytiin mielenkiintoinen paneelikeskustelu. Paneeliin osallistuivat kansanedustajat Elina Lepomäki (kok.), Antti Kurvinen (kesk.) ja Ville Skinnari (sd.). Moderaattoreina toimivat Paltan elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Tatu Rauhamäki ja viestintäjohtaja Ulla Rask. Seminaarissa esiteltiin myös Paltan brändiuudistuksen myötä syntynyt uusi ilme. Uusi ilme jalkautetaan Paltan nettisivuille ja materiaaleihin kevään 2019 aikana.

Talouden timantti kaipaa hiomista

Kuvittele itsesi 1970-luvulle. Lasse Viren on pinkaissut neljännen kultansa. Radiossa soi Abba. Hippeily on taakse jäänyttä elämää, ja maailma on vakavoitunut kylmän sodan edessä. Öljykriisi nostattaa kaikkien niskakarvoja, sillä koko talous pyörii tavaran himon ja omistamisen ympärillä. Koska tavallisetkin tavarat ovat kalliita, tavaran valmistaminen on haluttu ja tavoiteltu osa globaalia työnjakoa. Pienemmässäkin pitäjässä tupruttaa tehtaan savupiippu.