09.01.2023 -

Katja Ahola valmiuspäälliköksi yksityisen turva-alan poolitoimintaan

,

Katja Ahola (FM, sotatieteiden maisteri) on nimitetty valmiuspäälliköksi Paltan elinkeinopolitiikan yksikköön 9.1.2023 alkaen. Hän vastaa työssään yksityisen turva-alan poolitoimiston tehtävien hoitamisesta.

Katja Ahola on kokenut valmiustoiminnan osaaja, ja hän siirtyy työhön Huoltovarmuuskeskuksesta. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus varautumisen eri tehtävistä elinkeinoelämässä, valtion aluehallinnossa ja järjestömaailmassa. Huoltovarmuuskeskuksessa Ahola on luotsannut media-alan varautumisen ja valmiuden kehittämistä, koordinoinut poikkeusolojen viestintäyhteistyötä ja harjoitustoimintaa sekä kehittänyt huoltovarmuuskriittisten kohteiden suojaamista. Hän on osallistunut yksityisen turva-alan poolitoimintaan myös Huoltovarmuuskeskuksen tehtävissään.

– Yksityisen turva-alan pooli on aloittanut toimintansa vuonna 2022. Olen todella innostunut tästä mahdollisuudesta vakiinnuttaa ja kehittää jo nyt ansioitunutta alan poolitoimintaa osaksi laajempaa huoltovarmuustyötä, Ahola kertoo.

– Useilla palvelualoilla, kuten turva-alalla, on merkittävä rooli myös huoltovarmuuden kannalta. Olemme todella iloisia saadessamme Katjan kaltaisen osaajan jatkamaan yksityisen turva-alan poolin kehittämistä, sanoo Aholan esihenkilönä Paltassa toimiva elinkeinopolitiikan johtaja Tatu Rauhamäki.

Yksityisen turva-alan pooli kokoaa turvallisuusalan yritykset sekä niiden palveluiden käyttäjät yhteen kehittämään varautumistaan ja alan toimintaa. Poolin keskeinen tehtävä on tuottaa tilannekuvaa toimialan tilanteesta sekä varmistaa kriittisten siviilikohteiden suojaamista. Katja Aholan tehtävä on määräaikainen 31.12.2024 asti.

Elinkeinopolitiikan johtaja Tatu Rauhamäki,
Palvelualojen työnantajat Palta