11.04.2018 -

Kehysriihen työllisyystoimet askel oikeaan suuntaan

,

Työllisyysasteen nostaminen on Suomen ykkösasia. Sen vuoksi kaikki mahdolliset keinot tarvitaan käyttöön, jotta työvoiman saatavuudesta ei muodostu kasvun este. Kohtaanto-ongelman ja rakennetyöttömyyden purkaminen ovat työvoimapolitiikan tärkein haaste.

– Työttömien koulutusmahdollisuuksien lisääminen on hyvä alku. 54 miljoonan euron lisäpanostus työvoiman osaamisen kehittämiseen sekä yritysten koulutustarpeisiin aloilla, joilla on jo pulaa osaajista ja jotka ovat keskeisiä kasvun kannalta, on tervetullut asia. Nyt päätettyjen rahoituspanostusten lisäksi olisi syytä tarkastella myös olemassa olevien työllisyysinstrumenttien, kuten aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen koulutuksen ja vuorotteluvapaan vaikuttavuutta ja mahdollista uudelleen suuntaamista, johtaja Riitta Varpe kommentoi hallituksen työllisyystoimia.

– Yrittäjämuotoinen työ ja yksinyrittäminen lisääntyvät. Kaikki toimet, jotka kannustavat mikroyritysten kasvua kuten pienten yritysten työllistämiskynnyksen madaltaminen, ovat hyviä ja kannatettavia. Työllisyyden näkökulmasta on silti harmillista, että hallitus jätti työn verotuksen keventämisen ja työperäisen maahanmuuton esteiden purkamisen pois keinovalikoimasta, Varpe jatkaa.

Kasvun tukemisen suhteen Palta odotti selkeämpiä toimia digitalisaation ja toimialaneutraalin politiikan edistämisessä. Suomi on saatava uudestaan innovaatioiden, osaamisen ja korkean lisäarvon polulle. Jo nykyisen hallituksen pitäisi asettaa tavoitteeksi innovaatiopanosten kasvattamisen samalle tasolle vertailumaiden kanssa.

– Lisäpanostukset maakunnallisten digitalisaatiohankkeiden kehittämiseksi ovat kannatettavia. Maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvän digimuutosohjelman rahoitukseen varattu noin 98 miljoonaa euroa on oikean suuntaista kehitystä. Nopean käyttöönoton ja jatkuvan kehityksen turvaamiseksi näissä maakunnallisissa digihankkeissa pitää hyödyntää yksityistä palvelutarjontaa ja jo olemassa olevia ratkaisuja, Varpe sanoo.

johtaja Riitta Varpe, Palta, p. 040 534 5353

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.