Pankit ovat pystyneet tähän mennessä turvaamaan henkilö- ja yritysasiakkaidensa kriittiset maksuliikepalvelut rahoitusalan lakon aikana. Keskeiset palvelut kuten verkkopankin, mobiilipalvelujen ja korttimaksamisen toiminta sujuivat olosuhteisiin nähden hyvin.  

– Rahoitusalan muuttuneisiin asiakastarpeisiin ei vastata lakkoilemalla vaan neuvottelemalla. FA ja Palta ovat edelleen halukkaita etsimään pikaista ratkaisua kiistaan. Tilanteen ratkaisemiseen tarvitaan kaikkien osapuolten myötävaikutusta,  korostaa Finanssiala ry (FA) viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.   

 

– Asiakkaat olivat hyvin varautuneet lakosta johtuvan palvelutarjonnan supistumiseen. Pankit tarjosivat asiakaspalvelua siinä laajuudessa kuin ne lupasivat. Käteisnostot sujuivat normaalisti sekä automaateista että kauppojen kassalta, Yli-Huttula kertoo. 

 

Merkittävä osa pankkikonttoreista on ollut lakon aikana kiinni. Kaksipäiväinen rahoitusalan lakko päättyy tänään perjantaina klo 23.59. Konttorien ovet avautuvat uudelleen maanantaina 8.1.2018. 

Lisätietoja:

Työmarkkinaneuvotteluista lisätietoja antaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto p. 020 595 5054, 040 152 0073.

Lakon vaikutuksista pankkialan palveluihin lisätietoja antaa FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula p. 020 793 4270.
FA:n mediapuhelin p. 020 793 4240.

 

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. 

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntija-palvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. 

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.