Kiista lennonjohtajien kanssa jatkuu – huominen lakko toteutuu

Palvelualojen työnantajat Paltan ja Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n välistä työriitaa soviteltiin jälleen tänään 3.1.2019 valtakunnansovittelijan johdolla. Ratkaisua kiistaan ei kuitenkaan löytynyt. Näin ollen SLJY:n huominen kahden tunnin lakko toteutuu. Lakon aikana lentoliikenne hoidetaan esimiesvoimin ja muin järjestelyin.

– Lennonjohtajat ovat kantaneet sovittelijan pöydälle paljon asioita. Tästä johtuen on vaikeaa nähdä, että riitaan löytyisi nopeaa ratkaisua. Tilanne on valitettava kaikkien kannalta. Olisimme toivoneet, että uusi työehtosopimus olisi saatu aikaiseksi jo ajat sitten, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

Työehtosopimusneuvottelut SLJY:n kanssa aloitettiin jo vuoden 2017 syksyllä. Vanhan sopimuksen voimassaolo päättyi 30.11.2017, josta lähtien lennonjohtajat ovat olleet ns. sopimuksettomassa tilassa. Joulun alla SLJY ilmoitti käynnistävänsä viikoittaisten lakkojen sarjan, joista ensimmäinen toteutuu huomenna 4.1.2019 Lennonjohtajien lakkoilmoitus siirsi neuvottelut Bulevardille, valtakunnansovittelijan toimistoon. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alalla on ollut voimassa jo pidempään.

– On harmittavaa, että neuvottelut SLJY:n kanssa pitkittyvät kerta toisensa jälkeen. Myös edellistä varsinaista TES-ratkaisua neuvoteltiin noin vuosi. Tästä ajasta valtakunnansovittelijan toimistolla vietettiin puoli vuotta. Ikävää, että vastaava kuvio toistuu kierroksesta toiseen. Tämä on täysin poikkeuksellista normaaleihin sopimusaloihin verrattuna, Tuomas Aarto jatkaa.

Meneillään olevat neuvottelut koskevat n. 210 lennonjohtajan työehtoja.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Tuomas Aarto, puh. 040 152 0073

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.