03.09.2020 -

Kiista työehtosopimuksen soveltamisalasta ratkesi: Kotidatassa noudatetaan Kaupan liiton työehtosopimusta

,

Työtuomioistuin antoi 3.9.2020 ratkaisunsa Kaupan alan työehtosopimuksen soveltamisesta Suomen Kotidata Oy:ssä. Työtuomioistuin vahvisti Kaupan alan työehtosopimuksen osapuolten yksimielisen näkemyksen mukaisesti, että Kaupan työehtosopimus soveltuu noudatettavaksi Suomen Kotidatassa. Palvelualojen työnantajat Palta pitää työtuomioistuimen ratkaisua odotettuna.

– Olemme tyytyväisiä, että asiaan saatiin selkeä ratkaisu työtuomioistuimesta. Ammattiliitto Pron viime viikkojen työtaistelut tukitoimineen ovat tuottaneet haittaa valitettavasti myös Paltan jäsenyrityksille, jotka eivät työriidassa olleet osallisina. Toivomme, että Pro nyt kunnioittaa työtuomioistuimen tekemää ratkaisua ja työrauha saadaan palautettua yrityksiin, toimialapäällikkö Anu Sajavaara Paltasta toteaa.

Työriidassa oli kyse siitä, että Pro painosti Suomen Kotidata Oy:tä soveltamaan ICT-alan työehtosopimusta Kaupan alan työehtosopimuksen asemesta. Ammattiliitto Pron yritykseen ilmoittamat lakot ja sitä tukevat tukilakot Elisassa, Teliassa ja Rainmaker Customer Experiences Oy:ssä ovat olleet laittomia, ja niiden osalta Palta käynnistää erillisen oikeusprosessin.

Suomen Kotidata Oy on Kaupan liiton jäsen ja noudattaa Kaupan alan työehtosopimusta. Yritys myy mm. kodin älylaitteita, ohjelmistoja ja niihin liittyviä oheispalveluja liikkeissä ja asiakkaiden kotona. Neuvotteluosapuolina Kaupan työehtosopimuksessa ovat Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM.

ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimuksen neuvottelevat Palvelualojen työnantajat Palta ja Ammattiliitto Pro. Osa Paltan jäseninä olevista teleoperaattoreista käyttää toiminnassaan Suomen Kotidata Oy:n palveluita.

Ei kuvaa

Anu Sajavaara