22.12.2021 -

Koronapolitiikkaan tarvitaan ennakoitavuutta, testauksen ja rokotusten kapasiteetista huolehdittava

Suomen hallitus päätti eilen neuvotteluissaan uusista koronatoimista, joiden myötä koronapassin käyttö keskeytetään kolmeksi viikoksi koronan leviämisalueilla niin kutsutuissa korkean ja kohtalaisen riskin tilaisuuksissa, kuten konserteissa ja urheilutapahtumissa, joissa istumapaikkoja ei ole määritelty. Lisäksi hallitus päätti EU- ja Schengen-maiden sisärajavalvonnasta.

Palvelualojen työnantajat Palta peräänkuuluttaa ennakoitavuutta koronapolitiikkaan. Eri skenaarioihin ja niiden toimenpiteisiin on valmistauduttava hyvissä ajoin. Paltan edustamilla aloilla liikevaihtoa on menetetty korona-aikana yhteensä yli 10 miljardia euroa​, ja toipuminen on monella alalla kuten matkailussa yhä pahasti kesken.

– Epidemia tulee saada haltuun, ja palvelualojen yritykset tarvitsevat mahdollisimman ennakoitavaa politiikkaa ja näkymän kriisin yli. Kuudes kustannustukikierros tulee valmistella pikaisesti, jotta yritykset saavat pian tiedon sen edellytyksistä ja tarkemmasta toteutuksesta. Kustannustukea tarvitaan niin kauan kuin yritysten toimintaa rajoitetaan viranomaistoimin, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

– Muun muassa henkilöliikenne ja matkailu ovat olleet kovilla korona-aikana, ja keskeisinä sesonkeina tulevat uudet rajoitukset vaikeuttavat merkittävästi alojen toimintaa.

Paltan edustamista toimialoista koronatoimet ovat pandemian aikana aiheuttaneet tuntuvia kustannuksia muun muassa henkilöliikenteelle, matkailulle, henkilökohtaisille palveluille sekä viihde- ja virkistystoiminnalle kuten kulttuuri- ja urheilutapahtumille.

– Tarvitsemme ripeitä toimia akuutin kriisin saamiseksi hallintaan ja erityisesti rokotustahdin kiihdyttämiseen. Kolmatta rokotuskierrosta on vauhditettava työterveyshuoltoa hyödyntäen mahdollisimman korkean rokotekattavuuden saavuttamiseksi, Aarto toteaa.

Lisäksi testauskapasiteetin riittävyydestä on Paltan mukaan huolehdittava. Moni palvelualan työntekijä ei voi siirtyä etätyöhön, ja tarvitsee esimerkiksi altistumistilanteissa nopean pääsyn testiin.

– Jotta rajoitukset saadaan minimoitua, nyt on tärkeää edistää ripeästi koronapassin käytön laajentamista työpaikoille, ja palauttaa koronapassi käyttöön heti, kun epidemiatilanne sen sallii.

Toimitusjohtaja Tuomas Aarto
Palvelualojen työnantajat Palta ry