12.12.2023 -

Lakot haittaavat joukkoliikennettä torstaina – entä jos lakon vuoksi ei pääse töihin?

, ,

Ammattiliittojen torstaille 14.12. ilmoittamat lakot vaikuttavat laajasti kansalaisten mahdollisuuteen liikkua julkisilla kulkuneuvoilla. Lakoilla on suuri vaikutus mm. työmatkaliikenteeseen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Rautatiealan Unioni RAU ilmoittivat viime perjantaina raideliikenteeseen vaikuttavista työtaistelutoimista, jotka keskeyttävät juna-, metro- ja raitiovaunuliikenteen torstaina 14.12.

Tänään Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ilmoitti laajoista lakoista samalle päivälle. AKT:n mukaan lakossa mukana ovat kuorma-autoala, linja-autoala, kaupan automiehet, säiliöauto- ja öljytuoteala, matkatoimistoala, terminaalitoiminta, huolinta-ala sekä ahtaus. Työtaistelu tulee näkymään erityisesti suurten kaupunkien paikallisliikenteessä.

Entä jos työpaikalle ei lakon vuoksi pääse tavanomaisilla kulkuyhteyksillä?

– Tilanne on ikävä ja hankaloittaa monen työssäkävijän, koululaisen, eläkeläisen ja muun kansalaisen arkea. Työnantajan kanssa voi joustavasti yrittää hakea ratkaisua tilanteeseen. Onko mahdollista lakon aikana esimerkiksi tehdä etätyötä? Kannattaa selvittää työnantajan kanssa myös mahdollisuus vuoronvaihtoihin sekä kertyneiden vuosilomapäivien, saldovapaiden tai ns. pekkasvapaiden pitämiseen lakon aikana, Paltan työmarkkinajohtaja Minna Ääri sanoo.

– Etätyö ei kaikissa töissä ole mahdollista. Tällöin kannattaa mahdollisuuksien mukaan turvautua omaan autoon ja pyrkiä järjestämään esimerkiksi kimppakyytejä samalta suunnalta kulkevien kanssa.

Huomattava on, että työnantaja ei ole velvollinen maksamaan työntekijälle palkkaa siksi, että tämä ei voi tehdä töitään julkisen liikenteen häiriöiden vuoksi. Työntekijä vastaa ja järjestää itse työmatkansa. Jos työtä on järjestettävissä etätyönä, työnantaja maksaa palkkaa työntekoajalta.

Minna Ääri
Johtaja, Työmarkkinat