22.10.2019 -

Lakot uhkaavat keskeyttää postinjakelun marraskuussa – Palta pettyi PAU:n neuvotteluhaluttomuuteen

, , ,

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on kertonut tänään julkisuudessa aloittavansa kaksi viikkoa kestävän lakon 11.11.2019, ellei työehtosopimusneuvotteluissa työnantajan kanssa päästä sopuun. Mitään työriitalain edellyttämiä virallisia lakkoilmoituksia Palta ei ole saanut, joten työnantajapuoli on julkisuudessa esitettyjen tietojen varassa.

PAU ja Palvelualojen työnantajat Palta käyvät parhaillaan neuvotteluja Postin työehtosopimuksesta, ja neuvotteluita on tarkoitus jatkaa valtakunnansovittelijan luona tänään tiistaina 22.10.

– Mikäli tieto pitää paikkansa, olen pettynyt. Lakko ei ole oikea tapa löytää ratkaisua tilanteeseen, vaan asioista pitäisi pystyä sopimaan neuvotteluteitse. On surullista, että PAU antaa lakkoilmoitukset työnantajalle julkisuuden kautta samana päivänä, kun neuvotteluosapuolet ovat menossa vapaaehtoiseen sovitteluun, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

Työnantajapuoli etsii neuvotteluissa ratkaisua, joka ottaa huomioon alan murroksen ja nykyisen kilpailutilanteen sekä varmistaa sen, että postilaisille riittää töitä myös jatkossa. Paperipostin määrä vähenee Suomessa nopeammin kuin missään muualla Euroopassa: vuodessa 100 kirjeestä 14 poistuu. Tätä muutosta ei voi pysäyttää.

– Emme ole esittäneet työehtosopimuksen vaihtamista, vaan nykyisen sopimuksen kehittämistä lähemmäs Postin kilpailijoiden noudattamaa Jakelualan sopimusta. Olemme myös taanneet nykyisiä palkkoja sekä keskeisiä lisiä vastaavan ansion säilymisen sopimuskauden ajaksi. Tavoitteenamme on mahdollistaa Postin pärjääminen myös tulevaisuudessa ja sitä kautta turvata työpaikkoja sekä luoda niitä myös lisää, Aarto jatkaa.

– PAU on ollut haluton neuvottelemaan alan ongelmien ratkaisemisesta. Se haluaa käytännössä jatkaa vanhaa sopimusta alan murroksesta välittämättä. Pidän tätä erittäin valitettavana. Ongelmat eivät häviä mihinkään sillä, että pistetään pää pensaaseen, Tuomas Aarto toteaa.

Palta on aiemmin kertonut, että työnantajan tavoitteena meneillään olevissa neuvotteluissa on nykyisten työehtosopimusmääräysten korvaaminen soveltuvin osin Jakelualan työehtosopimuksen määräyksillä siten, etteivät nykyiset henkilökohtaiset palkat laske tulevalla sopimuskaudella. Myös ilta- ja yötyölisiä vastaavan ansion on taattu säilyvän nykyisellä tasolla sopimuskauden ajan.

Paltan ja PAU:n välisten neuvottelujen piirissä on noin 10 000 henkilöä, joista suurin osa toimii postinjakelutehtävissä. Voimassa oleva työehtosopimus päättyy lokakuun lopussa.

Lisätietoja:

Tuomas Aarto, puh. 040 152 0073