17.02.2023 -

Liitot varoittivat laajoista rautatiealaa koskevista lakoista – Palta pettynyt ay-puolen neuvotteluhaluttomuuteen

, , , ,

Rautatiealan Unioni RAU sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL antoivat tänään työtaisteluilmoituksia rautatiealalle. RAUn työtaistelutoimet koskisivat toteutuessaan veturinkuljettajia sekä rautatiealan asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta. JHL:n ilmoitus koski rautatiealan työehtosopimuksen soveltamisalan piirissä olevia toimintoja.

Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskevan lakon ilmoitetaan alkavan 6.3.2023 ja päättyvän 10.3.2023. Asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskevan lakon ilmoitetaan alkavan 13.3.2023 ja päättyvän 17.3.2023. JHL:n ilmoittama työtaistelu alkaa ilmoituksen mukaan 6.3.2023 ja päättyy 10.3.2023.

Sekä RAUn että JHL:n lakot toteutuvat, mikäli työehtosopimusneuvotteluissa ei tätä ennen saavuteta ratkaisua.

– Olemme hyvin pettyneitä RAUn ja JHL:n toimintaan. Ammattiliitot ovat vaatineet alalle päänavausratkaisuja korkeampia palkankorotuksia, jotka erityisesti rautatiealan vaikean tilanteen huomioon ottaen ovat ylimitoitettuja. Koronavuodet ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat heikentäneet merkittävästi alan taloudellista tilannetta, Palvelualojen työnantajat Paltan neuvottelujohtaja Pasi Vuorio sanoo.

Työehtosopimusten neuvotteluita jatketaan sovittelijan johdolla. Palta toivoo ratkaisun löytyvän neuvotteluteitse.

Neuvottelujohtaja Pasi Vuorio, 0400 949 082, pasi.vuorio@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta ry