09.09.2019 -

Palta ja PAU neuvottelupöytään maanantaina – tavoitteena Postin liiketoiminnan myös tulevaisuudessa mahdollistava ratkaisu

Palvelualojen työnantajat Palta ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU istuvat neuvottelupöytään maanantaina 9.9. etsimään ratkaisuja viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtoihin.

– Tavoitteenamme on, että neuvotteluissa löydetään kestävä ratkaisu, joka vastaa erittäin kilpaillun markkinan asettamiin haasteisiin ja joka mahdollistaa Postin pärjäämisen myös tulevaisuudessa, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo. – Postin tilanne on malliesimerkki voimakkaasti muuttuneesta toimintaympäristöstä, jossa perinteisen toimijan on sopeuduttava uuteen tilanteeseen. Neuvotteluissa on löydettävä rakenteellisia muutoksia, jotta töitä olisi myös jatkossa.

Posti on ennätysvauhtia laskevan kirjemäärän ja kiristyvän kilpailun vuoksi välttämättömän uudistumisen edessä. Kirjemäärän lasku vähentää vuosittain yhtiön tuloja arviolta noin 70 miljoonaa euroa. Postipalveluiden kilpailun vapautumisen myötä kirje- ja lehtijakelussa toimii nykyään Postin ohella 16 jakeluyhtiötä, jotka noudattavat eri työehtosopimusta kuin Posti.

– Muissa jakeluyhtiöissä noudatettavien työehtojen kustannustaso on Postin noudattamaa PAU:n työehtosopimusta merkittävästi alhaisempi. Tilanne on Postin pärjäämisen kannalta kestämätön, Aarto toteaa. – Olemme jo vuosia yrittäneet neuvotella PAU:n kanssa ratkaisua tilanteeseen. Viimeinen yritys päättyi tuloksettomana kesäkuussa. Nyt on viimeinen hetki yrittää sopia tilanteen edellyttämistä muutoksista Postin omiin työehtoihin.

Yhteensä Paltan ja PAU:n välisten neuvottelujen piirissä on noin 10 000 henkilöä. Voimassa olevat työehtosopimukset päättyvät lokakuun lopussa.

Lisätietoja:

Tuomas Aarto, puh. 040 152 0073
Toimitusjohtaja, Palvelualojen työnantajat Palta ry
etunimi.sukunimi@palta.fi

Palta on uuden työn, digimurroksen ja tulevaisuuden työmarkkinoiden suunnannäyttäjä. Yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa yhdistämme faktat, työmarkkinaosaamisen sekä vaikuttamisen taidot palvelutalouden ja Suomen parhaaksi. Palta on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto ja edustamme yli 2 000 palvelualoilla toimivaa jäsentämme.