18.02.2019 -

Palta jätti uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta

Palvelualojen työnantajat Palta ry on jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa maanantaina 4.3.2019 kello 09.00 ja päättyy maanantaina 11.3.2019 kello 9.00.

Lennonjohtajat hylkäsivät jälleen menneellä viikolla valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen uudeksi työehtosopimukseksi. Valtakunnansovittelijan nettisivuilla nähtävillä oleva sovintoehdotus olisi tuonut lennonjohtajille 3,2 %:n yleiskorotuksen 1.2.2019 lukien ja seuraavan yleiseen linjaan sidotun palkankorotuksen 1.2.2020 lukien.

– Olemme hämillämme sen suhteen, mitä SLJY todellisuudessa haluaa. SLJY:lle ei ole kelvannut mikään työnantajan tai sovittelijan antama yleisen linjan mukainen ratkaisu. Kaikilla aloilla yleisen linjan mukainen 3,2 % on sisältänyt myös työehtosopimukseen tehtyjen tekstimuutosten kustannusvaikutukset ja näin tulee olla myös lennonjohtajien ratkaisussa. Toivomme, että työsulun jatkaminen jouduttaa ratkaisua. Nopea ratkaisun syntyminen olisi kaikkien edun mukaista, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

Paltan tänään ilmoittama työsulku toteutetaan Suomen kahdeksalla suurimmalla lentoasemalla viikon mittaisena. Työsulun aikana lennonvarmistuspalvelut on tarkoitus hoitaa esimiesvoimin, eikä työsulusta aiheudu liikenteelle merkittävää haittaa

Liite: Lennojohtajien voimassa olevat työtaistelut ja -uhat 18.2.2019

Lisätietoja: