14.08.2020 -

Palta: Työehtoihin liittyvät neuvottelut käydään työehtosopimuksessa osapuolina olevien liittojen välillä

,

Ammattiliitto Pro julkaisi perjantaina 14.8.2020 tiedotteen, jossa se vaatii Palvelualojen työnantajat Paltan jäsenyritys Finnair Tekniikan työntekijöiden neuvotteluihin mukaan edustusta Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITA ry:stä. Palta korostaa, että neuvotteluissa voivat olla mukana ainoastaan työehtosopimuksessa osapuolena oleva liitto ja siihen kuuluvat luottamusmiehet. Kyseinen lentoliikenteen palveluja koskeva yleissitova työehtosopimus on Paltan ja Ilmailualan Unioni IAU:n välinen. Pro ry tai sen alayhdistys ITA ry ei ole osapuoli näissä neuvotteluissa.

– Kunnioitamme voimassa olevaa työehtosopimusta, jossa on muun muassa rinnakkaissopimuskielto. Neuvotteluita käydään vain sen liiton kanssa, joka on työehtosopimusosapuoli. Finnair Tekniikkaan on valittu työehtosopimuksen mukainen luottamusmies, joka edustaa koko työntekijäryhmää työntekijöiden järjestäytymiseen katsomatta, neuvottelujohtaja Pasi Vuorio Paltasta toteaa.

– Suurin osa ilmailualan yrityksistä käy vaikean koronatilanteen vuoksi selviytymistaistelua, joten on harmillista, että Pro entisestään hankaloittaa tilannetta järjestöpoliittisilla kiistoilla.