18.09.2019 -

Paltan ja PAU:n neuvottelut Postin työehtosopimuksesta jatkuvat ensi viikolla

Palvelualojen työnantajat Palta ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU jatkavat neuvotteluja Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksesta 26.9.2019. Yhteensä Paltan ja PAU:n välisten neuvottelujen piirissä on noin 10 000 henkilöä, joista suurin osa toimii postinjakelutehtävissä. Voimassa olevat työehtosopimukset päättyvät lokakuun lopussa.

Julkisuudessa paljon esillä ollut pakettilajittelun henkilöstö ei ole Paltan neuvottelujen piirissä. Aiemmin kerrotun mukaisesti Postin Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmän lajittelutoimintojen henkilöstö, yhteensä noin 700 henkilöä, siirtyi 1.9.2019 vanhoina työntekijöinä Posti Palvelut Oy:hyn, joka on Medialiiton jäsen. Kyseisten työntekijöiden osalta noudatetaan 1.11.2019 alkaen Medialiiton ja Teollisuusliiton Jakelua koskevaa työehtosopimusta.

Palta pyrkii löytämään kilpailukykyisen työehtosopimus- ja kustannustason perinteisissä postipalveluissa syksyn 2019 aikana. Kannattava kasvu on edellytys työpaikkojen säilymiselle ja myös uusien luomiselle.

– Tavoittelemme neuvotteluissa kestävää ratkaisua, joka vastaa erittäin kilpaillun markkinan asettamiin haasteisiin ja joka mahdollistaa Postin pärjäämisen myös tulevaisuudessa, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

Lisätietoja:

Tuomas Aarto, puh. 040 152 0073