14.02.2023 -

PAU ilmoitti Postiin kohdistuvasta tukilakosta – Palta pitää toimia valitettavina

, , ,

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut aloittavansa työtaistelutoimet useissa Postin kuljetustoiminnoissa. Kyseessä on tukilakko, jolla PAU ilmoittaa tukevansa Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n 15.2.2023 alkavaksi ilmoitettua kuorma-autoalan lakkoa. Ajanjaksolle 16.2.–21.2.2023 suunniteltu tukilakko vaikuttaisi toteutuessaan ainakin Postin kuljetus- ja terminaalitoimintoihin sekä kotimaan ja ulkomaan lähetyksiin.

Palvelualojen työnantajat Palta pitää uhkaavaa tukilakkoa valitettavana ja Postin sekä sen asiakkaiden näkökulmasta täysin kohtuuttomana. Alkaessaan tukilakko kohdistuisi tahoihin, joilla ei ole mitään tekemistä itse riidan kanssa.

– Ilmoitetut tukilakkotoimet ovat täysin kohtuuttomia ja kohdistuvat neuvotteluiden ulkopuolisiin tahoihin. Lakon vaikutukset kuitenkin näkyisivät ennen muuta tavallisten ihmisten ja yritysten arjessa, Paltan työmarkkinajohtaja Minna Ääri sanoo.

– Toivomme ammattiliitoilta tilanteeseen malttia. Kuorma-autoalan työehtosopimusneuvotteluita käydään parhaillaan sovittelijan johdolla ja sinne tulisi nyt antaa työrauha.

Minna Ääri
Johtaja, työmarkkinat