10.11.2019 -

PAU laajentaa lakkojaan – pidentynyt lakko vain kiihdyttää postialan murrosta

, ,

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut uusista työtaistelutoimista. Maanantaina alkavaa lakkoa on ilmoitettu pidennettävän suunnitellusta kahdesta viikosta neljään viikkoon. Työnantajapuolta neuvotteluissa edustavan Paltan mukaan ratkaisu kertoo PAU:n kyvyttömyydestä tunnustaa Postin vaikea tilanne paperisen kirjepostin määrän laskiessa voimakkaasti.

– Ilmeisesti PAU:lla ei ole aikomustakaan pyrkiä löytämään ratkaisua pitkittyneeseen kiistaan neuvottelupöydässä, vaan ratkaisun oletetaan löytyvän pakottamalla. Lakko ei ratkaise sitä ongelmaa, että seuraavina vuosina jaettavan postin määrän vähentyminen kiihtyy entisestään, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

Palta on jo aiemmin kertonut, ettei työnantaja tavoittele neuvotteluissa palkkojen alentamista, vaan nykyistä henkilökohtaista palkkaa sekä ilta- ja yötyölisiä vastaava ansio taataan sopimuskauden ajaksi.

– Postin tavoitteena on toimia samankaltaisilla työehdoilla kuin kilpailijansa. PAU:n oma sopimusala säilyisi ja uusien määräysten siirtymäsäännökset rakennettaisiin yhdessä neuvotteluosapuolten kesken. PAU on kuitenkin kertonut, että heille käy ainoastaan nykytilan säilyttäminen. Tällainen ratkaisu vaarantaisi Postin tulevaisuuden, Aarto toteaa.

Työehtosopimusneuvottelut osapuolten välillä on sovittu jatkuvaksi valtakunnansovittelijan johdolla ensi viikon keskiviikkona. Posti tiedottaa lakon vaikutuksista verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa.

Lue myös: 10 kysymystä ja vastausta Paltan ja PAU:n tes-neuvotteluista

Tuomas Aarto, puh. 040 152 0073