Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.

– Tilanne on työtaistelutoimenpiteiden kohteeksi joutuneiden yritysten kannalta mahdoton. Ammattiliitot ovat ilmoittaneet toimien kohteeksi maan hallituksen, mutta niiden vaikutukset osuvat kaikkine haittoineen ja vahinkoineen kiistan ulkopuolisiin yrityksiin. Syntynyt tilanne on täysin absurdi, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

Palta vetoaa työrauhan pikaisen palautumisen puolesta. Ammattiliittojen julistamat työtaistelutoimenpiteet vaikeuttavat merkittävästi niiden kohteeksi joutuneiden yritysten toimintaa ja aiheuttavat kohtalokkaita vahinkoja. Tällaiseen Suomella ei pitäisi olla varaa tilanteessa, jossa pääsimme muutoinkin jälkijunassa mukaan tervehtyvän talouden imuun.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Tuomas Aarto,  Palvelualojen työnantajat Palta ry, p. 040 152 0073

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.