30.03.2022 -

Pro aloittaa uuden lakon Barona Customer Caressa

Ammattiliitto Pro on ilmoittanut uudesta kuukauden mittaisesta työtaistelusta Barona Customer Caressa. Lakko alkaa ilmoituksen mukaan 31.3.2022 ja päättyy 30.4.2022. Edellisen työtaistelun Pro järjesti yrityksessä maaliskuun alussa.

Lakkojen syynä on Pron vaatimus siitä, että liikkeenluovutuksella yhtiön palvelukseen 1.1.2022 siirtyneisiin 42 työntekijään tulisi noudattaa edelleen heidän aiempaa energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimusta tai muuta Pron sopimusta.

– Barona Customer Caressa koko henkilöstöön sovelletaan voimassa olevaa asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta. Tämä sopimus on solmittu Paltan ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin välillä, ja Paltan jäsenenä yhtiön tulee noudattaa sitä työsuhteissaan. Ei ole epätavallista, että sovellettava työehtosopimus muuttuu liikkeenluovutustilanteissa, työmarkkinajohtaja Minna Ääri Paltasta sanoo.

Siirtyneen henkilöstön kannalta on hyvä huomata, että yhtiö on jo aiemmin taannut, ettei yksittäisen työntekijän palkka laske työehtosopimuksen vaihdoksen myötä. Riita näyttäytyy Paltan silmissä palkansaajapuolen järjestöpoliittisena kiistana.

Työriitaan on pyritty löytämään ratkaisua sovittelija Leo Suomaan johdolla. Koska yhtiö täysin laillisesti soveltaa asiakas- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta toimihenkilöiden ja työntekijöiden työsuhteisiin, muulle ratkaisulle ei ole edellytyksiä.

Mistä kiistassa on kyse?

• 1.1.2022 alkaen Barona Customer Care Oy:lle on siirtynyt liikkeen luovutuksella 42 henkilöä Ensin Palvelut Oy:stä
  • Ensin Palvelut Oy on sähköyhtiöiden perustama asiakaspalveluyritys, joka on järjestäytynyt Energiateollisuuteen. Siirtyvän henkilöstön aiemmin noudattama työehtosopimus on ollut Energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus.
  • Barona Customer Care Oy on järjestäytynyt Paltaan, ja noudattaa henkilöstönsä osalta asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta. Yritykseen siirtyvä henkilöstö siirtyi kyseisen työehtosopimuksen piiriin 1.3.2022 alkaen, ja asia on viestitty henkilöstölle joulukuussa 2021. Yhtiö on taannut, ettei yksittäisen työntekijän palkka laske työehtosopimuksen vaihdoksen myötä.
  • Pro vaatii, että siirtyneeseen henkilöstöön sovelletaan Energiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimusta tai muuta Pron työehtosopimusta.
  • Yrityksen päätoimiala ja työnantajaliiton jäsenyys määrittävät, mitä työehtosopimusta yrityksessä tulee noudattaa. Paltan jäsenenä asiakaspalvelualalla toimiva Barona Customer Care noudattaa asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta.

Työmarkkinajohtaja Minna Ääri, 040 559 0833, minna.aari@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta ry