05.06.2022 -

Pro ilmoitti viidennestä lakosta ICT-alalle – sovittelu jatkuu ensi viikolla

, , ,

Ammattiliitto Pro antoi Palvelualojen työnantajat Paltalle tänään jo viidennen ICT-alan toimihenkilöitä koskevan työtaisteluilmoituksen. Uuden ilmoituksen mukaan seuraava lakko alkaa aiemmin ilmoitetun perään 20.6. ja päättyy viimeistään 3.7.

Pron lakko alalla on nyt kestänyt kuusi viikkoa. Sovintoa ICT-alan työriitaan on yritetty löytää jo useampaan kertaan valtakunnansovittelijan toimiston johdolla. Tehdyt kaksi sovintoesitystä, joissa työnantajapuoli olisi merkittävästi ollut valmis tulemaan vastaan, Pro on hylännyt. Seuraavan kerran valtakunnansovittelija on kutsunut osapuolet koolle maanantaina 6.6.

– Prolla ei kuluneina viikkoina ole ollut halua löytää ratkaisua alan työehtoja koskevaan kiistaan. Surullista kyllä, toistuvat lakkoilmoitukset vaikuttavat olevan ainoa malli Pron keinovalikoimassa kiistan ratkaisemiseksi, siitä taas osoituksena tämänpäiväinen työtaisteluilmoitus, Paltan työmarkkinajohtaja Minna Ääri toteaa.

– Toivomme, että ensi viikolla jatkuvassa sovittelussa Pro kykenee ottamaan ratkaisuhakuisemman asenteen ja alalle saadaan vihdoin palautettua työrauha.

Työmarkkinajohtaja Minna Ääri, 040 559 0833, minna.aari@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta ry