17.05.2018 -

Sähköistys- ja sähköasennusalan lakko peruuntui

Neuvottelut olivat poikkeuksellisen vaikeat ja venyivät pitkästi yli sopimuskauden päättymisen. Erimielisyyttä oli muun muassa yleisen linjan mukaisesta palkkaratkaisusta ja kilpailukykysopimuksen mukaisesta työajan pidennyksestä.

–  Olemme tyytyväisiä, että yhteinen ratkaisu vihdoinkin löytyi ja Sähköliiton lakot saatiin vältettyä. Hyväksytty esitys on yleisen linjan mukainen ja sisältää joitakin elementtejä, joiden avulla alaa voidaan kehittää myös sopimuskauden aikana, Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara sanoo.

Uuden sopimuksen sopimuskausi on 26 kuukautta ja se on voimassa 31.3.2020 asti. Palkkoja korotetaan sopimuskaudella 3,4 prosentilla.

Sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimuksen osapuolina ovat Palvelualojen työnantajat Palta ja Sähkötekniset työnantajat STTA sekä Sähköalojen ammattiliitto. Sopimuksen piirissä on noin 5 200 Paltan ja STTA:n jäsenyritysten työntekijää.

Lisätietoja:
työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.