Sähköistys- ja sähköasennusalan lakko peruuntui

Palta, STTA ja Sähköliitto hyväksyivät vt. valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen sähköistys- ja sähköasennusalan työriidassa. Sovun myötä tänään alkavaksi ilmoitettu lakkoaalto peruuntuu ja alalla helmikuusta lähtien voimassa ollut ylityökielto päättyy välittömästi.

Neuvottelut olivat poikkeuksellisen vaikeat ja venyivät pitkästi yli sopimuskauden päättymisen. Erimielisyyttä oli muun muassa yleisen linjan mukaisesta palkkaratkaisusta ja kilpailukykysopimuksen mukaisesta työajan pidennyksestä.

–  Olemme tyytyväisiä, että yhteinen ratkaisu vihdoinkin löytyi ja Sähköliiton lakot saatiin vältettyä. Hyväksytty esitys on yleisen linjan mukainen ja sisältää joitakin elementtejä, joiden avulla alaa voidaan kehittää myös sopimuskauden aikana, Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara sanoo.

Uuden sopimuksen sopimuskausi on 26 kuukautta ja se on voimassa 31.3.2020 asti. Palkkoja korotetaan sopimuskaudella 3,4 prosentilla.

Sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimuksen osapuolina ovat Palvelualojen työnantajat Palta ja Sähkötekniset työnantajat STTA sekä Sähköalojen ammattiliitto. Sopimuksen piirissä on noin 5 200 Paltan ja STTA:n jäsenyritysten työntekijää.

Lisätietoja:
työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Vartijoille ei riitä sama kun muille

Vartiointialan työehtosopimusneuvottelut polkevat edelleen paikallaan, koska vartijoille ei riitä sama palkankorotustaso kuin lähes 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. Työnantaja on keväällä 2018 alkaneiden neuvottelujen alusta lähtien ollut valmis korottamaan myös vartijoiden palkkoja yleisen linjan mukaisilla korotuksilla. Palta pitää neuvottelutilannetta haasteellisena.

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.

Työaikalakiesitys pettymys, ei vastaa käytännön työelämän tarpeisiin

Palvelualojen työnantajat Palta ry, Teknologiateollisuus ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry sekä Kaupan liitto ry ovat pettyneitä työaikalakiehdotuksen sisältöön ja pitävät tärkeänä, että esitystä muutettaisiin edunkuntakäsittelyssä vähintään siten, että nykylain mukaiset mahdollisuudet työajan järjestämiseen säilyisivät.

PALTA ry VM:n budjettiesityksestä: Osaavasta työvoimasta ja infrasta huolehdi...

Palta kannustaa hallitusta edelleen löytämään tulevassa budjettiriihessä keinoja työpaikkojen ja työvoiman kohtaannon parantamiseksi. Suunnitellut panostukset liikenneinfran kehittämiseen ovat askelia oikeaan suuntaan, sillä ne edistävät yhteiskunnan toiminta- ja kilpailukykyä. Myös digi-infran kilpailukykyyn tulisi kiinnittää huomiota.