Sovintoesityksen kaatuminen suuri pettymys

Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ry ovat pettyneitä siihen, että rahoitusalan palkansaajajärjestöt Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto NOUSU hylkäsivät tänään valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen. Työnantajapuolelle esitys olisi kelvannut. Sovintoesityksen hylänneet ammattiliitot ovat nyt yksin vastuussa riidan pitkittymisestä.

Eri tutkimusten mukaan asiakkaat haluavat pankkipalvelua muulloinkin kuin virka-aikoina, esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin. Muilla palvelualoilla on jo pitkään voitu tehdä rahoitusalaa joustavammin töitä eri viikonpäivinä. Vakuutusalalla uudesta viikonlopputyömallista sovittiin joulukuussa.

– Palkansaajapuolen viesti on nyt se, että rahoitusalalla ei haluta uudistua ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Se on suuri pettymys. Muutostarpeisiin ei vastata sillä, että poteroidutaan vanhoihin kaavoihin, toteaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

FA:n ja Paltan mielestä sovintoesitys oli tasapainoinen kokonaisuus, jossa oli otettu huomioon molempien osapuolten näkökohtia. Viikonlopputyön osalta esityksessä oli yhdistetty palkansaajapuolen vaatimus paikallisesta sopimisesta ja työnantajan oikeus osoittaa työhön tarvittavat lisähenkilöt, jos vapaaehtoisia ei ole riittävästi.

– Viikonlopputyöjärjestelmä ei voi perustua pelkkään vapaaehtoisuuteen, koska asiakaspalvelun pitää toimia kaikissa olosuhteissa. Uudistuva rahoitusala tarvitsee pysyvän ja helposti käyttöönotettavan työaikajärjestelmän, jonka sisältö ja kustannustaso ovat etukäteen työnantajan tiedossa, Aarto painottaa.

Riitaa koskeva sovittelu alkoi valtakunnansovittelijan johdolla jo ennen joulua. Tähän mennessä palkansaajapuoli on toteuttanut kaksi kahden päivän lakkoa. Lisäksi ylityökielto on ollut voimassa jo pitkään.

– Kaikkien osapuolten etu olisi ollut, että riitaan olisi saatu ratkaisu. Sovintoehdotuksen kaatuminen merkitsee sitä, että tilanne vaikeutuu entisestään. Emme voi kuin ihmetellä palkansaajapuolen toimintaa, Tuomas Aarto jatkaa.

Rahoitusalan työehtosopimuksen piirissä on noin 25 000 toimihenkilöä. Työehtosopimuksen työnantajaosapuolena ovat FA ja Palta. Palta edustaa neuvotteluissa molempia työnantajaliittoja FA:n kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen perusteella.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä.

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntija-palvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.

Työaikalakiesitys pettymys, ei vastaa käytännön työelämän tarpeisiin

Palvelualojen työnantajat Palta ry, Teknologiateollisuus ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry sekä Kaupan liitto ry ovat pettyneitä työaikalakiehdotuksen sisältöön ja pitävät tärkeänä, että esitystä muutettaisiin edunkuntakäsittelyssä vähintään siten, että nykylain mukaiset mahdollisuudet työajan järjestämiseen säilyisivät.

Finanssiala Paltan työmarkkinajäseneksi

Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat päättäneet tiivistää vuonna 2015 alkanutta työmarkkinayhteistyötään. Vuoden 2019 alusta FA ja sen jäsenet liittyvät jäseniksi Paltaan työmarkkinatoiminnan osalta. Alkava työmarkkinajäsenyys tarkoittaa, että Palta hoitaa jatkossakin FA:n jäsenyritysten työmarkkinaedunvalvonnan. Ratkaisu ei vaikuta FA:n asemaan Elinkeinoelämän Keskusliitossa EK:ssa.

PALTA ry VM:n budjettiesityksestä: Osaavasta työvoimasta ja infrasta huolehdi...

Palta kannustaa hallitusta edelleen löytämään tulevassa budjettiriihessä keinoja työpaikkojen ja työvoiman kohtaannon parantamiseksi. Suunnitellut panostukset liikenneinfran kehittämiseen ovat askelia oikeaan suuntaan, sillä ne edistävät yhteiskunnan toiminta- ja kilpailukykyä. Myös digi-infran kilpailukykyyn tulisi kiinnittää huomiota.

Rahoitusalalla tartutaan jälleen työhyvinvoinnin ja tuottavuuden haasteisiin

Suomalainen rahoitusala jatkaa työntekijöiden ja työnantajien yhteistä työtä työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämiseksi. Jo useamman vuoden jatkunut työmarkkinaosapuolten yhteistyö työelämän kehittämiseksi on Euroopan tasolla harvinaista. Viime talven työehtosopimusneuvotteluissa sovittiin yhteistyön jatkosta Hyvinvoiva finanssiala -hankkeen pohjalta.