13.03.2020 -

Suomen Lauttaliikenteen lossien ylityö- ja vuoronvaihtokielto osoittaa ammattiliitoilta vastuuttomuutta koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa

,

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen Merimies-Unioni SMU ilmoittivat tänään perjantaina 13.3. käynnistävänsä ylityö- ja vuoronvaihtokiellon Suomen Lauttaliikenteen eli Finferriesin losseissa. Kielto alkaa ilmoituksen mukaan maanantaina 16.3. kello 06:00 ja jatkuu toistaiseksi. Palta pitää ilmoitettuja työtaistelutoimenpiteitä vastuuttomina poikkeuksellisessa tilanteessa.

– Alkavaksi uhatun työtaistelutoimenpiteen vaikutukset ovat akuutissa pandemiatilanteessa erityisen vahingollisia lossiliikenteestä riippuvaisille ihmisille. Seurauksena aiheutuu liikennepysähdyksiä, jotka entisestään vaikeuttavat varsinkin saaristossa asuvien tilannetta, asiantuntija Katri Tonteri Paltasta sanoo.

Kyseessä on koko Suomen kattava valtakunnallinen yleissitova työehtosopimus, jonka soveltamisalan työt kohdistuvat maanteiden jatkona olevaan lossiliikenteeseen.

Palta, JHL ja SMU ovat käyneet neuvotteluja joulukuusta lähtien työehtosopimuksen uusimiseksi. Neuvotteluja ovat hidastaneet työntekijäpuolen epärealistiset vaatimukset. Liittojen pöytään tuomien esitysten kokonaiskustannusvaikutukset ovat suuruudeltaan jopa yli 15 prosenttia, mikä poikkeaa rajusti yleisestä viennin linjasta.

Palta on pyrkinyt löytämään ratkaisuja ja kertonut olevansa valmis luopumaan myös palkattomista kiky-tunneista, jos kiky-pidennyksillä tavoiteltu kustannushyöty voidaan saavuttaa muilla tavoilla.

– Neuvotteluissa on edetty ja tavoitteita käyty läpi puolin ja toisin. Olemme pyrkineet löytämään erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, mutta neuvotteluja hidastavat työntekijäpuolen ylimitoitetut tavoitteet suhteessa yleiseen linjaan. Tilanne on yrityksille jo valmiiksi synkkä, kun ne joutuvat sopeuttamaan toimintaansa koronavirusepidemian vuoksi. Nyt ilmoitettu ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei edistä nopeampaan ratkaisuun pääsyä vaan osoittaa liittojen haluttomuutta yleiseen vastuunkantoon. Työtaistelutoimenpiteiden sijaan olisi nyt hyvä keskittyä yhdessä pitämään tilanne niin vakaana kuin mahdollista. Ihmisten tulee voida luottaa kaikkien osapuolten vastuulliseen toimintaan, varsinkin poikkeusoloissa, Tonteri kommentoi.

Yleissitovaa lossityöehtosopimusta koskevia neuvotteluja on tarkoitus jatkaa viikonloppuna.