25.01.2022 -

Taloushallintoalalle lakkovaroitus, Palta hakee alalle toimihenkilölinjan mukaista ratkaisua

, , ,

Toimihenkilöliitto ERTO ry ja Ammattiliitto Pro ry ovat 25.1.2022 antaneet taloushallintoalaa koskevan lakkovaroituksen. Työnseisauksen on ilmoitettu alkavan 9.2.2022 klo 00:01 ja päättyvän 13.2.2022 klo 23:59. Lakkovaroituksen vuoksi taloushallintoalan neuvotteluita jatketaan valtakunnansovittelijan johdolla.

Toimenpiteellä ammattiliitot pyrkivät vauhdittamaan Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa käynnissä olevia työehtosopimusneuvotteluita. Neuvotteluita uudesta työehtosopimuksesta on käyty lokakuusta lähtien. Alan työehtosopimus päättyi 30.11.2021.

Palta pitää ilmoitettuja työtaistelutoimia kohtuuttomina eikä näe niiden millään tavoin edistävän neuvotteluja.

– Alan työehtosopimusneuvotteluita on käyty useita kuukausia, mutta neuvottelutulosta ei ole saavutettu. Työnantajapuoli on tehnyt useita erilaisia yleisen linjan mukaisia esityksiä, jotka palkansaajapuoli on kerta toisensa jälkeen hylännyt. Näissä esityksissä on ollut tasapainoisia tekstiesityksiä, joissa myös toimihenkilöiden sopimustavoitteita on huomioitu. Myös pelkistettyjä palkkaratkaisuja on esitetty. ERTO ja Pro kuitenkin hakevat selvästi yleistä toimihenkilölinjaa korkeampia palkankorotuksia. Pidämme erittäin valitettavana, että ratkaisua joudutaan hakemaan työtaistelun kautta, Paltan neuvottelujohtaja Anu Sajavaara sanoo.

Ammattiliittojen joustamattoman asenteen vuoksi taloushallintoalalla joudutaan toistamiseen tilanteeseen, jossa neuvottelutulosta haetaan sovittelussa.

– Tällä tavalla ei rakentavaa neuvottelukulttuuria synny. Yhteistä ratkaisua tulisi hakea aidosti neuvottelemalla, Sajavaara huomauttaa.

Jokainen alan työntekijä päättää itse, osallistuuko hän lakkoon vai ei. Tämä koskee myös ERTOn ja Pron jäseniä, eli myös heillä on oikeus tehdä työnsä ja saada palkkansa normaalisti. Mitään työntekijöihin kohdistettuja painostustoimenpiteitä ammattiliittojen taholta ei työpaikoilla tule hyväksyä.

Neuvottelujohtaja Anu Sajavaara, 040 705 0939, anu.sajavaara@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta ry