Tehy ja SuPer jatkavat rettelöintiään Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä

Tehy ja SuPer ovat järjestäneet tänään 3.1. lakon Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä. Lisäksi järjestöt ovat ilmoittaneet uudesta lakosta ajalle 15.-22. tammikuuta. Palta pysyy kannassaan, eikä aio neuvotella alalle uutta työehtosopimusta, kuten Tehy ja SuPer vaativat.

Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä sovellettavat työehdot perustuvat yksityisen laboratorioalan työehtosopimuksen ehtoihin, paikallisesti sovittuihin ehtoihin sekä yksittäisten työntekijöiden kanssa sovittavien työsopimusten ehtoihin.

– Väite siitä, että yksityisen laboratorioalan työehtosopimusta ei voisi soveltaa Medixin kaltaisessa yrityksessä ei pidä paikkaansa. Ongelman ydin on siinä, että sopimus neuvotellaan muiden kuin Tehyn ja SuPerin kanssa. Lakkoilulle ei ole muita perusteita kuin Tehyn ja SuPerin oma järjestöpolitiikka, Paltan työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen sanoo.

– Työnantaja ei ole heikentänyt tai heikentämässä työntekijöiden työsuhteen ehtoja tai vaihtanut työehtosopimusta paremmasta heikompaan. On kohtuutonta syyttää vastuullisesti toimivaa yritystä tes-shoppailusta, kun väitteille ei ole minkäänlaisia perusteita, Nurminen jatkaa.

työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.