Tehy ja SuPer jatkavat rettelöintiään Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä

Tehy ja SuPer ovat järjestäneet tänään 3.1. lakon Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä. Lisäksi järjestöt ovat ilmoittaneet uudesta lakosta ajalle 15.-22. tammikuuta. Palta pysyy kannassaan, eikä aio neuvotella alalle uutta työehtosopimusta, kuten Tehy ja SuPer vaativat.

Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä sovellettavat työehdot perustuvat yksityisen laboratorioalan työehtosopimuksen ehtoihin, paikallisesti sovittuihin ehtoihin sekä yksittäisten työntekijöiden kanssa sovittavien työsopimusten ehtoihin.

– Väite siitä, että yksityisen laboratorioalan työehtosopimusta ei voisi soveltaa Medixin kaltaisessa yrityksessä ei pidä paikkaansa. Ongelman ydin on siinä, että sopimus neuvotellaan muiden kuin Tehyn ja SuPerin kanssa. Lakkoilulle ei ole muita perusteita kuin Tehyn ja SuPerin oma järjestöpolitiikka, Paltan työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen sanoo.

– Työnantaja ei ole heikentänyt tai heikentämässä työntekijöiden työsuhteen ehtoja tai vaihtanut työehtosopimusta paremmasta heikompaan. On kohtuutonta syyttää vastuullisesti toimivaa yritystä tes-shoppailusta, kun väitteille ei ole minkäänlaisia perusteita, Nurminen jatkaa.

työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.