12.06.2020 -

Teollisuusliitolta uusi lakkoilmoitus Granoon

,

Teollisuusliitto antoi tänään lakkoilmoituksen markkinointi- ja sisältöpalvelualalla toimivan Granon kaikkiin toimipisteisiin. Aiemman, laittoman lakkoilmoituksensa Teollisuusliitto perui tiistaina 9.6.2020.

Nyt ilmoitettu lakko alkaa 29.6. ja kestää 12.7. saakka. Lakon ulkopuolelle on rajattu lääkinnällinen suojavarustetuotanto.

– Työriidan taustalla on Teollisuusliiton pyrkimys painostaa Paltan jäsenyritys Grano luopumaan alalla vuosikausia noudatetuista työehdoista ja noudattamaan yrityksen toimintoihin kokonaisuudessaan soveltumatonta työehtosopimusta. Teollisuusliitolle ei näytä olevan merkitystä yhteiskunnan pelisäännöillä: asia kuuluisi riita-asiana käräjäoikeuden ratkaistavaksi, jolloin saisimme oikeusjärjestelmän kautta tiedon siitä, mihin tehtäviin Granossa mahdollisesti pitäisi noudattaa yleissitovaa media- ja painoalan työehtosopimusta ja mihin tehtäviin mahdollista muuta sopimusta, neuvottelujohtaja Hanne Salonen Paltasta toteaa.

Palvelualojen työnantajat Palta pitää lakkoa vastuuttomana ja hyvien työmarkkinakäytäntöjen vastaisena. Teollisuusliiton lakonuhalla esittämä vaatimus ei perustu suomalaiseen oikeusjärjestelmään, vaan epätervettä ratkaisua haetaan voimakeinoin. Teollisuusliitto ajaa teollisuuslinjaperiaatetta yleissitovuuden perusteella, mihin tämä vanha periaate ei lain mukaan sovellu. Kirjapainojen ja sanomalehtitalojen toimintoihin tehtyä työehtosopimusta vaaditaan nyt sovellettavan töihin, joita Granon kilpailijat tekevät muilla työehdoilla mm. mainostoimistoissa, insinööritoimistoissa tai varastoissa. Teollisuusliiton pakolla hakema ratkaisu saattaa merkitä myös muille pienemmille tulostusalan yrityksille konkurssiuhkaa ja ainakin merkittäviä taloudellisia vaikeuksia, jos ne pakotetaan noudattamaan alalle soveltumatonta työehtosopimusta.

Osapuolet ovat käsitelleet työriitaa valtakunnansovittelijan johdolla tällä viikolla kaksi kertaa, ja sovittelua on tarkoitus jatkaa alkuviikosta.

Grano on aiemmin soveltanut henkilöstöönsä yleissitovaa tulostusalan työehtosopimusta, jonka sopimusosapuolina ovat olleet Palta ja Palvelualojen ammattiliitto PAM. PAM ilmoitti helmikuussa yksipuolisesti lakkauttavansa kyseisen sopimuksen, jonka jälkeen Grano kuitenkin on säilyttänyt työntekijöiden työehdot ennallaan. Granossa noudatetaan tämän lisäksi osaan henkilöstöstä kahta muuta työehtosopimusta.

Ei kuvaa

Hanne Salonen