Vartijoiden laittomat toimet jatkuvat

Vartiointialan työntekijöiden laittomat ulosmarssit jatkuivat viikonloppuna ja maanantaina. Työtaistelutoimet ovat laittomia, koska niistä ei ole ilmoitettu etukäteen työriitalain edellyttämällä tavalla. Palta on vaatinut PAM:ia lopettamaan laittoman toiminnan.

Palta pitää tilannetta erittäin valitettavana. Palta ja PAM ovat neuvotelleet uudesta työehtosopimuksesta jo viime keväästä alkaen. Laiton lakkoilu vaikeuttaa merkittävästi neuvottelujen etenemistä, sillä neuvotteluja ei ole mahdollista jatkaa lakkojen aikana.

– Vartijoita edustavalla PAM:lla ei näytä olevan halua löytää yhteistä työehtosopimusratkaisua, vaikka tarjolla olisi ollut työmarkkinoilla yleisesti vallitsevan linjan mukainen ratkaisu jo toukokuussa, sanoo Paltan asiantuntuja Simopekka Koivu. Neuvottelut olivat PAM:in vaatimuksesta tauolla koko kesän.

– Lakoista aiheutuu työnantajille taloudellista vahinkoa. On hyvä pitää mielessä, että laittomien lakkojen järjestäjät voivat joutua vastuuseen näistä vahingoista, Koivu muistuttaa. On todella harmillista, että työntekijät joutuvat yhä odottamaan palkankorotuksia. Pallo on kuitenkin vartijoita edustavalla PAM:lla. Palta on edelleen valmis neuvottelemaan ratkaisusta, mutta pitää kiinni yleisestä linjasta, Koivu alleviivaa.

Asiantuntija Simopekka Koivu, Palta, p. 0400 609 176

Työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) hylkäsi tänään 14.2.2019 jo toisen valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Siinä lennonjohtajien palkkoja olisi korotettu yleisen linjan mukaiset 3,2 prosenttia. Lennonjohtajien ratkaisu merkitsee sitä, että kiista jatkuu. Työnantajaa kiistassa edustava Palvelualojen työnantajat Palta olisi puolestaan toivonut, että tilanne olisi jo lauennut. Siksi se hyväksyi myös tämän toisen sovintoehdotuksen.

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.