22.10.2018 -

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot lakon aikana

Neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta vartiointialalle on käyty tuloksetta viime keväästä saakka. Vaikka Palvelualojen työnantajat PALTA on neuvottelujen kuluessa esittänyt useita eri ratkaisumalleja, niistä yksikään ei ole kelvannut PAMille. Neuvotteluja jatkettiin viime ja tällä viikolla valtakunnansovittelijan johdolla, mutta ratkaisua asiaan ei saatu. Valtakunnansovittelijalla ei ollut mahdollisuutta antaa edes sovintoesitystä, koska osapuolten näkemykset olivat niin kaukana tosistaan.

– On hyvin vaikea ymmärtää, miksi PAM ajoi vartijat lakkoon, vaikka heille jo keväällä tarjottu työehtosopimusratkaisu on yleisen linjan mukainen, työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen Paltasta ihmettelee.

PAMin lakkotoimet ovat erittäin valitettavia ja vaarantavat koko vartiointialan maineen ja työpaikat. PAMin vaatimukset muun muassa ylimääräisistä palkallisista vapaista ovat täysin kohtuuttomia: edellisellä sopimuskaudella on sovittu vuosivapaajärjestelmästä, joka takaa työntekijöille runsaasti palkallisia vapaapäiviä.

– Vartijoiden lakko koskee koko vartiointialaa. PAM ei ole käytännössä suostunut rajaamaan edes yhteiskunnan ja kansalaisten kannalta tärkeimpiä toimintoja lakon ulkopuolelle. PAMin toiminta on vastuutonta, toteaa asiantuntija Simopekka Koivu Paltasta.

Vaikka lakko pysäyttää turvallisuusalan töitä, alan yritykset tulevat pitämään turvallisuuden kannalta keskeiset toiminnot käynnissä parhaan kykynsä mukaan.

– Olen erittäin pettynyt, ettei edes sovintoesitystä saatu aikaiseksi. Työehtosopimusta ei synny pitämällä kynsin hampain kiinni ylimitoitetuista vaatimuksista. Työnantajapuoli on tehnyt kaikkensa hyvän kompromissiratkaisun aikaansaamiseksi. Lakkoilulle ei pitäisi olla syytä, Nurminen jatkaa.

Vartiointialan työehtosopimuksen osapuolina ovat Palvelualojen työnantajat PALTA ry ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry. Sopimuksen piirissä on noin 8 500 Paltan jäsenyritysten työntekijää.

Lisätietoja:

Työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Asiantuntija Simopekka Koivu, Palta, p. 0400 609 176

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.