Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot lakon aikana

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.

Neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta vartiointialalle on käyty tuloksetta viime keväästä saakka. Vaikka Palvelualojen työnantajat PALTA on neuvottelujen kuluessa esittänyt useita eri ratkaisumalleja, niistä yksikään ei ole kelvannut PAMille. Neuvotteluja jatkettiin viime ja tällä viikolla valtakunnansovittelijan johdolla, mutta ratkaisua asiaan ei saatu. Valtakunnansovittelijalla ei ollut mahdollisuutta antaa edes sovintoesitystä, koska osapuolten näkemykset olivat niin kaukana tosistaan.

– On hyvin vaikea ymmärtää, miksi PAM ajoi vartijat lakkoon, vaikka heille jo keväällä tarjottu työehtosopimusratkaisu on yleisen linjan mukainen, työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen Paltasta ihmettelee.

PAMin lakkotoimet ovat erittäin valitettavia ja vaarantavat koko vartiointialan maineen ja työpaikat. PAMin vaatimukset muun muassa ylimääräisistä palkallisista vapaista ovat täysin kohtuuttomia: edellisellä sopimuskaudella on sovittu vuosivapaajärjestelmästä, joka takaa työntekijöille runsaasti palkallisia vapaapäiviä.

– Vartijoiden lakko koskee koko vartiointialaa. PAM ei ole käytännössä suostunut rajaamaan edes yhteiskunnan ja kansalaisten kannalta tärkeimpiä toimintoja lakon ulkopuolelle. PAMin toiminta on vastuutonta, toteaa asiantuntija Simopekka Koivu Paltasta.

Vaikka lakko pysäyttää turvallisuusalan töitä, alan yritykset tulevat pitämään turvallisuuden kannalta keskeiset toiminnot käynnissä parhaan kykynsä mukaan.

– Olen erittäin pettynyt, ettei edes sovintoesitystä saatu aikaiseksi. Työehtosopimusta ei synny pitämällä kynsin hampain kiinni ylimitoitetuista vaatimuksista. Työnantajapuoli on tehnyt kaikkensa hyvän kompromissiratkaisun aikaansaamiseksi. Lakkoilulle ei pitäisi olla syytä, Nurminen jatkaa.

Vartiointialan työehtosopimuksen osapuolina ovat Palvelualojen työnantajat PALTA ry ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry. Sopimuksen piirissä on noin 8 500 Paltan jäsenyritysten työntekijää.

Lisätietoja:

Työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Asiantuntija Simopekka Koivu, Palta, p. 0400 609 176

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) hylkäsi tänään 14.2.2019 jo toisen valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Siinä lennonjohtajien palkkoja olisi korotettu yleisen linjan mukaiset 3,2 prosenttia. Lennonjohtajien ratkaisu merkitsee sitä, että kiista jatkuu. Työnantajaa kiistassa edustava Palvelualojen työnantajat Palta olisi puolestaan toivonut, että tilanne olisi jo lauennut. Siksi se hyväksyi myös tämän toisen sovintoehdotuksen.

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.